Rippikoulun etukäteisjakson kehittäminen : merkitys osallisuuden tunteeseen, ryhmädynamiikkaan, ilmapiiriin ja asenteeseen kristinuskoon
Heinilä, Arttu (2022)
Heinilä, Arttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522699
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää rippikoulua Harjavallan seurakunnassa. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämisen kohteena olivat rippikoulun tapaamiset, jotka tapahtuvat ennen intensiivijaksoa, eli ns. etukäteisjakson tapaamiset. Tapaamisten sisältöä ja toteutusta kehitettiin niin, että tapaamiset mahdollistavat aiempaa paremmin turvallisen ryhmädynamiikan rakentumisen, positiivisen ilmapiriin tunteen, osallisuuden kokemuksen, innostumisen rippikouluun sekä positiivisen suhteen rakentumisen kristinuskoon.
Tavoitteiden toteutumista arvioitiin rippikoululaisille tehtävien kyselyiden avulla. Kyselyiden tuloksia analysoitiin käyttämällä tilastollisen tutkimuksen ja sisällönanalyysin menetelmiä. Arvioinnin pohjalta muotoiltiin käytänteet rippikoulun etukäteisjaksosta, käynneistä ja niiden tavoitteista, jota voidaan käyttää tulevina vuosina Harjavallassa ja muissa seurakunnissa.
Etukäteisjaksoa kehittämällä oli tavoitteena luoda mahdollisimman positiivinen rippikoulukokemus osallistujille. Positiivinen rippikoulukokemus voi olla tärkeänä osana vahvistamassa nuoren kasvua ja kehitystä. Kehittämistyö liittyy myös laajempaan valtakunnalliseen keskusteluun kirkon merkityksen heikentymisestä erityisesti nuorten parissa, rippikoulun uudistamisesta nuorten tarpeisiin paremmin vastaavaksi sekä lisääntyvistä haasteista osallistua ryhmätoimintaan.
Tavoitteiden toteutumista arvioitiin rippikoululaisille tehtävien kyselyiden avulla. Kyselyiden tuloksia analysoitiin käyttämällä tilastollisen tutkimuksen ja sisällönanalyysin menetelmiä. Arvioinnin pohjalta muotoiltiin käytänteet rippikoulun etukäteisjaksosta, käynneistä ja niiden tavoitteista, jota voidaan käyttää tulevina vuosina Harjavallassa ja muissa seurakunnissa.
Etukäteisjaksoa kehittämällä oli tavoitteena luoda mahdollisimman positiivinen rippikoulukokemus osallistujille. Positiivinen rippikoulukokemus voi olla tärkeänä osana vahvistamassa nuoren kasvua ja kehitystä. Kehittämistyö liittyy myös laajempaan valtakunnalliseen keskusteluun kirkon merkityksen heikentymisestä erityisesti nuorten parissa, rippikoulun uudistamisesta nuorten tarpeisiin paremmin vastaavaksi sekä lisääntyvistä haasteista osallistua ryhmätoimintaan.