Kehotietoisuusharjoituksia kouluympäristössä : opas yläkouluikäisten ahdistusoireilun säätelyyn
Suuronen, Carita; Hentunen, Venla; Uusimäki, Hanna (2022)
Suuronen, Carita
Hentunen, Venla
Uusimäki, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas Ylöjärven yläkoulujen opettajille nuorten ahdistusoireilun säätelyyn. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, näkyykö opettajien havainnoima nuorten ahdistus THL:n Kouluterveyskyselyssä, mitä tutkimustietoa löytyy kehollisten harjoitteiden käytöstä ahdistuneisuuteen ja mitä kehollisia työskentelytapoja on käytettävissä. Lisäksi opinnäytetyön tehtävänä oli hankkia tietoa, miten kehotietoisuusharjoittelua voidaan hyödyntää ahdistuneisuusoireiluun ja kuinka harjoitteita sovelletaan kouluympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa 7.–9.-luokkalaisten opettajille keinoja, joilla puuttua nuorten ahdistuneisuuteen ja tarjota tietoa kehotietoisuusharjoittelun hyödyntämisestä kouluympäristössä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä työelämäkumppanin Ylöjärven kaupungin kanssa, ja se on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö.
Ahdistuneisuus ja siihen liittyvä oireilu ovat viime vuosina lisääntyneet merkittävästi nuorten keskuudessa. Nuorten kanssa työskentelevät aikuiset kaipaavat työkaluja nuorten tukemiseen. Kehotietoisuusharjoittelua voidaan käyttää ennaltaehkäisevästi ahdistusoireiluun ja keinona oireiden lieventämiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on laadittu kouluympäristöön sopivaksi. Oppaassa on aihepiireittäin jaoteltujen harjoitteiden lisäksi tietoa kehotietoisuudesta ja ohjeita harjoitteiden ohjaamiseen. Oppaan tavoitteena on saada nuorten kanssa työskentelevät aikuiset tietoiseksi kehotietoisuuden merkityksestä ja auttaa heitä hyödyntämään sitä työssään. Oppaassa on huomioitu ahdistuksen erilaisia ilmenemismuotoja luokkatilanteessa ja valittu niihin sopivia kehotietoisuusharjoituksia. Opas ja kirjallinen raportti ovat sekä Ylöjärven kaupungin että muiden aiheesta kiinnostuneiden käytettävissä. Oppaan ja kirjallisen raportin tiedot perustuvat ammattikirjallisuuteen sekä ajankohtaiseen tutkimustietoon.
Opinnäytetyön pohjalta on tulevaisuudessa mahdollista toteuttaa työelämäkumppanin kanssa työpajoja yläkouluikäisille nuorille kehotietoisuudesta. Kehotietoisuuden lisäksi olisi hedelmällistä tutkia nuorten ja nuorten kanssa työskentelevien aikuisten kehonkuvaa sekä miten kehotietoisuusharjoittelu vaikuttaa siihen.
Ahdistuneisuus ja siihen liittyvä oireilu ovat viime vuosina lisääntyneet merkittävästi nuorten keskuudessa. Nuorten kanssa työskentelevät aikuiset kaipaavat työkaluja nuorten tukemiseen. Kehotietoisuusharjoittelua voidaan käyttää ennaltaehkäisevästi ahdistusoireiluun ja keinona oireiden lieventämiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on laadittu kouluympäristöön sopivaksi. Oppaassa on aihepiireittäin jaoteltujen harjoitteiden lisäksi tietoa kehotietoisuudesta ja ohjeita harjoitteiden ohjaamiseen. Oppaan tavoitteena on saada nuorten kanssa työskentelevät aikuiset tietoiseksi kehotietoisuuden merkityksestä ja auttaa heitä hyödyntämään sitä työssään. Oppaassa on huomioitu ahdistuksen erilaisia ilmenemismuotoja luokkatilanteessa ja valittu niihin sopivia kehotietoisuusharjoituksia. Opas ja kirjallinen raportti ovat sekä Ylöjärven kaupungin että muiden aiheesta kiinnostuneiden käytettävissä. Oppaan ja kirjallisen raportin tiedot perustuvat ammattikirjallisuuteen sekä ajankohtaiseen tutkimustietoon.
Opinnäytetyön pohjalta on tulevaisuudessa mahdollista toteuttaa työelämäkumppanin kanssa työpajoja yläkouluikäisille nuorille kehotietoisuudesta. Kehotietoisuuden lisäksi olisi hedelmällistä tutkia nuorten ja nuorten kanssa työskentelevien aikuisten kehonkuvaa sekä miten kehotietoisuusharjoittelu vaikuttaa siihen.