Jousten Riemua : Musiikillinen ja pedagoginen näkökulma viululeiritoiminnassa
Koskela, Jessica (2022)
Koskela, Jessica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522729
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee viululeiritoimintaa. Tutkimuskohteena oli Jousten Riemua -viululeiri, jonka tämän työn kirjoittaja on suunnitellut ja toteuttanut kesällä 2021. Työn tavoitteena oli selvittää, mistä asioista leirin pedagoginen ja musiikillinen puoli koostuivat, sekä arvioida näiden asioiden onnistumista.
Työn tietoperusta kulkee käsi kädessä käytännön, eli leirin tapahtumien, kanssa. Työn pedagoginen osuus käsittelee yhteisöllisyyttä, ryhmädynamiikan kehittymistä ja yhtyeen johtamista. Musiikillisen puolen analyysissä syvennytään tyylilajiin, sovituksiin ja tulkintaan. Näppäripedagogiikka ohjaa pitkälti leirin valintoja.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja perustui etnografiselle tutkimusotteelle. Menetelminä käytettiin itsereflektiota, omia havaintoja ja muistiinpanoja sekä palautekyselyä.
Tuloksena on kiteytetty kokonaisuus leirin valinnoista ja niihin vaikuttaneista asioista. Työn pohdintaluvussa esitetään joitain muutosehdotuksia seuraavaa leiriä ajatellen. Työ on hyvä apuväline kenelle tahansa ensi kertaa musiikkileiriä järjestävälle henkilölle.
Työn tietoperusta kulkee käsi kädessä käytännön, eli leirin tapahtumien, kanssa. Työn pedagoginen osuus käsittelee yhteisöllisyyttä, ryhmädynamiikan kehittymistä ja yhtyeen johtamista. Musiikillisen puolen analyysissä syvennytään tyylilajiin, sovituksiin ja tulkintaan. Näppäripedagogiikka ohjaa pitkälti leirin valintoja.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja perustui etnografiselle tutkimusotteelle. Menetelminä käytettiin itsereflektiota, omia havaintoja ja muistiinpanoja sekä palautekyselyä.
Tuloksena on kiteytetty kokonaisuus leirin valinnoista ja niihin vaikuttaneista asioista. Työn pohdintaluvussa esitetään joitain muutosehdotuksia seuraavaa leiriä ajatellen. Työ on hyvä apuväline kenelle tahansa ensi kertaa musiikkileiriä järjestävälle henkilölle.