Etelä-Pirkanmaan Ohjaamoiden työntekijöiden kokemuksia systeemisen työotteen työpajoista
Oiva, Pauliina (2022)
Oiva, Pauliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522680
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia systeemisen työotteen työpajoista, jotka pilotoitiin PirSoten kehittäjätiimin toimesta Etelä-Pirkanmaan Ohjaamoiden työntekijöille. Tutkimuksella haluttiin lisäksi selvittää, miten työntekijät hyödyntävät systeemisyyttä jatkossa työssään. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Valkeakosken kaupunki ja Etelä-Pirkanmaan Ohjaamo.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka sisälsi myös määrällisiä piirteitä. Työn keskeiset käsitteet olivat moniammatillinen yhteistyö ja systeeminen työote. Aineisto hankittiin sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon vastasi yhdeksän työntekijää. Vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat systeemisen työotteen työpajat melko toimiviksi. Case-työskentelyä, käytännön esimerkkejä ja harjoituksia pidettiin toimivana tapana oppia. Työntekijät kokivat systeemisyyden lisäävän asiakkaan kuulluksi tulemista sekä palveluiden oikea-aikaisuutta. Systeemisyyden nähtiin edistävän myös tiedonkulkua ja keventävän työkuormaa jakamalla vastuuta ja hyödyntämällä ammattilaisten asiantuntijuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka sisälsi myös määrällisiä piirteitä. Työn keskeiset käsitteet olivat moniammatillinen yhteistyö ja systeeminen työote. Aineisto hankittiin sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon vastasi yhdeksän työntekijää. Vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat systeemisen työotteen työpajat melko toimiviksi. Case-työskentelyä, käytännön esimerkkejä ja harjoituksia pidettiin toimivana tapana oppia. Työntekijät kokivat systeemisyyden lisäävän asiakkaan kuulluksi tulemista sekä palveluiden oikea-aikaisuutta. Systeemisyyden nähtiin edistävän myös tiedonkulkua ja keventävän työkuormaa jakamalla vastuuta ja hyödyntämällä ammattilaisten asiantuntijuutta.