Unreal Engine 5:n uudet ominaisuudet
Vainio, Ville (2022)
Vainio, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522728
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään Epic Games-peliyhtiön pelimoottorin vuonna 2022 julkaistun version Unreal Engine 5:n uusia ominaisuuksia, sekä samalla tutustutaan moottorin käyttöön perustasolla. Opinnäytetyössä esitellään tärkeimpiä uusia ominaisuuksia ja niiden toimintaa, sekä miten niitä käytetään. Työssä myös selvitetään, miten moottorin editori on visuaalisesti ja toiminnallisesti muuttunut, ja miten nämä muutokset ovat parantaneet sen käyttöä.
Tutkimuskysymyksiin lähdettiin hakemaan vastauksia tutkimalla Unreal Engine 5:n Early Access-version dokumentaatiota, jossa esitellään uusia ominaisuuksia ja editorin muutoksia. Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoriaosuuteen ja käytännön osuuteen. Teoriaosuudessa käydään läpi pelimoottorin tärkeimmät uudet ominaisuudet, selitetään niiden toimintaperiaatetta ja mietitään, mitä uusia mahdollisuuksia nämä ominaisuudet tuovat peleihin. Ominaisuuksien jälkeen selvitetään myös pelimoottorin editorin käyttöliittymän muutokset, sekä miten nämä edistävät pelien kehittämistä. Käytännön osuudessa lähdettiin luomaan pientä demoa, jossa tutustutaan editorin käyttöön pyrittiin hyödyntämään teoriaosassa esiteltyjä graafisia ja teknisiä ominaisuuksia.
Unreal Engine 5:n uudet graafiset menetelmät tuovat paljon apua pelikehittäjille paremman peligrafiikan tekoon. Naniten ja Lumenin avulla voidaan näyttää tarkkoja yksityiskohtia aidolla valaistuksella peleissä. Näistä voi olla hyötyä varsinkin virtuaalitodellisuudessa, joka on usein hyvin raskasta peruskäyttäjien tietokoneille. Moottorin uusi versio tuo myös uusia työkaluja äänen ja pelinsisäisen fysiikan parantamiseen, sekä helpottaa pelien kehittämistä muuttamalla editorin käyttöliittymää suoraviivaisemmaksi ja jokaisen käyttäjän omaan työskentelyyn mieleiseksi muokattavaksi. Opinnäytetyötä tehdessä, tekijä pääsi tutustumaan pelimoottorin käyttöön. Lukija voi myös oppia moottorin peruskäytöstä työtä lukemalla.
Tutkimuskysymyksiin lähdettiin hakemaan vastauksia tutkimalla Unreal Engine 5:n Early Access-version dokumentaatiota, jossa esitellään uusia ominaisuuksia ja editorin muutoksia. Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoriaosuuteen ja käytännön osuuteen. Teoriaosuudessa käydään läpi pelimoottorin tärkeimmät uudet ominaisuudet, selitetään niiden toimintaperiaatetta ja mietitään, mitä uusia mahdollisuuksia nämä ominaisuudet tuovat peleihin. Ominaisuuksien jälkeen selvitetään myös pelimoottorin editorin käyttöliittymän muutokset, sekä miten nämä edistävät pelien kehittämistä. Käytännön osuudessa lähdettiin luomaan pientä demoa, jossa tutustutaan editorin käyttöön pyrittiin hyödyntämään teoriaosassa esiteltyjä graafisia ja teknisiä ominaisuuksia.
Unreal Engine 5:n uudet graafiset menetelmät tuovat paljon apua pelikehittäjille paremman peligrafiikan tekoon. Naniten ja Lumenin avulla voidaan näyttää tarkkoja yksityiskohtia aidolla valaistuksella peleissä. Näistä voi olla hyötyä varsinkin virtuaalitodellisuudessa, joka on usein hyvin raskasta peruskäyttäjien tietokoneille. Moottorin uusi versio tuo myös uusia työkaluja äänen ja pelinsisäisen fysiikan parantamiseen, sekä helpottaa pelien kehittämistä muuttamalla editorin käyttöliittymää suoraviivaisemmaksi ja jokaisen käyttäjän omaan työskentelyyn mieleiseksi muokattavaksi. Opinnäytetyötä tehdessä, tekijä pääsi tutustumaan pelimoottorin käyttöön. Lukija voi myös oppia moottorin peruskäytöstä työtä lukemalla.