4–7-vuotiaan lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen terapiavälineitä käyttämällä : opas lasten fysioterapeuteille
Annala, Moona; Kinnunen, Johanna; Laine, Henna (2022)
Annala, Moona
Kinnunen, Johanna
Laine, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622832
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia 4–7-vuotiaan lapsen sensomotorisen kehityksen tukemiseen suunnattu opas lasten fysioterapeuttien työn tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota tietoa 4–7-vuotiaan lapsen sensomotorisen kehityksen tukemisesta lasten fysioterapeuteille terapiavälineitä hyödyntämällä. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitä sensomotoriikalla tarkoitetaan, miten lapsen sensomotorinen kehitys etenee ja miten sitä voidaan tukea terapiavälineitä hyödyntämällä. Lisäksi opinnäytetyön tehtävänä oli luoda havainnollistava opas lapsen sensomotorista kehitystä tukevista harjoitteista. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, ja se tehtiin yhteistyössä työelämäkumppani Tutoris Oy:n kanssa. Opinnäytetyön raportti ja opas muodostuivat ammattikirjallisuuden, ajankohtaisten tutkimusten sekä työelämäkumppanina toimivien lasten fysio- ja toimintaterapeuttien kokemuksen ja tiedon pohjalta.
Jokaisen lapsen kehitys etenee yksilöllisesti, ja se perustuu synnynnäisiin, perittyihin ominaisuuksiin sekä ympäristöstä saatuihin kokemuksiin. Lapsen tapa oppia motorisia toimintoja ja taitoja pohjautuu osin ympäristön monipuolisista virikkeistä saatuun aistitietoon sekä sen jäsentämiseen, minkä vuoksi on tärkeää, että lapsi saa kokeilla ja harjoitella taitojaan monipuolisissa ympäristöissä. Lapsen sensomotorista kehitystä voidaan tukea eri tavoin, kuten fysioterapian keinoin.
Sensomotorisen kehityksen tukemisen opas koostuu kuvallisista ja kirjallisista ohjeista, ja se sisältää monipuolisesti eri harjoitteita. Harjoitteissa on hyödynnetty terapiavälineitä, joiden turvallisuusohjeet on laadittu osaksi opasta. Oppaan tavoitteena on tarjota fysioterapeuteille keinoja monipuolistaa terapiavälineillä tehtäviä harjoitteita lapsen sensomotorisen kehityksen tukemiseksi terapiatilanteissa. Opas ja kirjallinen raportti ovat käytettävissä Tutoris Oy:n lasten kanssa työskenteleville fysioterapeuteille sekä hyödynnettävissä myös kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opinnäytetyön jatkokehitysehdotuksena voi selvittää, millaisin eri keinoin 4–7-vuotiaan lapsen sensomotorisen kehityksen tukemista voidaan toteuttaa lapsen kotioloissa.
Jokaisen lapsen kehitys etenee yksilöllisesti, ja se perustuu synnynnäisiin, perittyihin ominaisuuksiin sekä ympäristöstä saatuihin kokemuksiin. Lapsen tapa oppia motorisia toimintoja ja taitoja pohjautuu osin ympäristön monipuolisista virikkeistä saatuun aistitietoon sekä sen jäsentämiseen, minkä vuoksi on tärkeää, että lapsi saa kokeilla ja harjoitella taitojaan monipuolisissa ympäristöissä. Lapsen sensomotorista kehitystä voidaan tukea eri tavoin, kuten fysioterapian keinoin.
Sensomotorisen kehityksen tukemisen opas koostuu kuvallisista ja kirjallisista ohjeista, ja se sisältää monipuolisesti eri harjoitteita. Harjoitteissa on hyödynnetty terapiavälineitä, joiden turvallisuusohjeet on laadittu osaksi opasta. Oppaan tavoitteena on tarjota fysioterapeuteille keinoja monipuolistaa terapiavälineillä tehtäviä harjoitteita lapsen sensomotorisen kehityksen tukemiseksi terapiatilanteissa. Opas ja kirjallinen raportti ovat käytettävissä Tutoris Oy:n lasten kanssa työskenteleville fysioterapeuteille sekä hyödynnettävissä myös kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opinnäytetyön jatkokehitysehdotuksena voi selvittää, millaisin eri keinoin 4–7-vuotiaan lapsen sensomotorisen kehityksen tukemista voidaan toteuttaa lapsen kotioloissa.
