Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mentorointiprosessin kehittäminen teho-osaston sairaanhoitajille

Murtoperä, Maija (2022)

 
Avaa tiedosto
Murtopera_Maija.pdf (690.1Kt)
Lataukset: 


Murtoperä, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä mentorointimalli ja pilotoida se Tampereen yliopistollisen teho-osaston sairaanhoitajien kanssa. Tavoitteena oli mentoroinnin avulla tukea uudempien sairaanhoitajien osaamisen kehittymistä ja työhyvinvointia. Lisäksi tavoitteena oli kokeneiden sairaanhoitajien kokemusperäisen tiedon jakaminen ja myös heidän uuden oppiminen. Osaamisen lisääntymisen kautta tavoitteena on potilaiden hoidon laadun paraneminen. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Opinnäytetyön tulokset perustuvat haastatteluaineistoon. Yksilöhaastattelun teemat olivat kokemus mentorointiprosessista, kokemus mentoroinnista ja mentorointiprosessin kehittäminen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella onnistuneen mentoroinnin edellytyksiä olivat aktorin kehityskohteiden tunnistaminen ja kehittymishalu. Mentoreilta odotettiin halua tukea aktoria ja muuntautumiskykyä aktorin tarpeiden mukaan. Mentorointisuhteen edellytyksenä on tasavertaisuus, sitoutuneisuus ja luottamuksellisuus. Aktorin mahdollisuutta vaikuttaa mentorin valintaan pidettiin tärkeänä. Aktoreiden saama hyöty oli osaamisen kehittyminen, ammatillinen kasvaminen ja psykososiaalisen tuen saaminen. Mentoreiden hyötynä oli uudenlaisen haasteen saaminen, uuden oppiminen ja mahdollisuus oman toiminnan kriittiseen arvioimiseen. Organisaation hyötynä oli tiedon levittäminen ja toimintatapojen läpikäyminen. Suurimpana haasteena oli aikataululliset haasteet. Mentoroinnin kehittämisideoiksi nousi toive mentoriparin työvuorojen yhteensovittamisesta, mentoroinnin vakiinnuttamisesta ja laajentamisesta.

Tutkimuksen perusteella on mahdollista tehdä se johtopäätös, että mentorointi on teho-osaston sairaanhoitajille toimiva osaamisen kehittämisen menetelmä, jolla voidaan tukea sairaanhoitajien työhyvinvointia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää mentoroinnin laajentamisessa koskemaan muitakin kuin uudempia sairaanhoitajia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste