Analytiikka ja business intelligence osana liiketoimintaa : monitapaustutkimus suomalaisten pk-yritysten liiketoimintadatan hyödyntämisestä
Nummela, Joonas (2022)
Nummela, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622841
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää suomalaisten pk-yritysten kypsyys hyödyntää analytiikkaa, business intelligenceä sekä dataa omassa liiketoiminnassaan. Kypsyyttä mitattiin valikoitujen kypsyysmallien avulla.
Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena teemahaastattelun avulla haastattelemalla viittä eri alan yritystä, joiden vastauksista kerättiin aineistoa kypsyyden määrittämiseksi. Teoreettinen viitekehys koottiin tiedon ja datan sekä analytiikan ja business intelligencen ympärille. Työn tuloksia verrattiin aiemmin tehtyihin kansainvälisiin tutkimuksiin yritysten kypsyydestä.
Tuloksena voitiin havaita, että suomalaiset pk-yritykset sijoittuvat kypsyydeltään laajasti eri tasoille, mutta siitä huolimatta datan ja analytiikan tärkeys ymmärrettiin liiketoiminnan tulevaisuuden näkymien kannalta kaikissa haastatelluissa yrityksissä. Kansainvälisessä vertailussa yritykset pärjäsivät keskimäärin yhtä hyvin kuin kansainväliset verrokkinsa.
Tutkimuksen perusteella suomalaiset pk-yritykset näkevät kilpailukyvyn kannalta tärkeänä jatkossakin kehittää valmiuksia hyödyntää dataa päätöksenteossa.
Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena teemahaastattelun avulla haastattelemalla viittä eri alan yritystä, joiden vastauksista kerättiin aineistoa kypsyyden määrittämiseksi. Teoreettinen viitekehys koottiin tiedon ja datan sekä analytiikan ja business intelligencen ympärille. Työn tuloksia verrattiin aiemmin tehtyihin kansainvälisiin tutkimuksiin yritysten kypsyydestä.
Tuloksena voitiin havaita, että suomalaiset pk-yritykset sijoittuvat kypsyydeltään laajasti eri tasoille, mutta siitä huolimatta datan ja analytiikan tärkeys ymmärrettiin liiketoiminnan tulevaisuuden näkymien kannalta kaikissa haastatelluissa yrityksissä. Kansainvälisessä vertailussa yritykset pärjäsivät keskimäärin yhtä hyvin kuin kansainväliset verrokkinsa.
Tutkimuksen perusteella suomalaiset pk-yritykset näkevät kilpailukyvyn kannalta tärkeänä jatkossakin kehittää valmiuksia hyödyntää dataa päätöksenteossa.