Affärsplan för e-handels butiken Pet Precious
Högström, Niklas (2022)
Högström, Niklas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622877
Tiivistelmä
En affärsplan är en grundlig plan över ett företags verksamhet som används för att hjälpa tredje partier och nya anställda att få en snabb men täckande översikt över företagets verksamhet. I en affärsplan ingår aktuell information om ett företags strategi och syfte, marknadsundersökning och målgrupp, konkurrenskraftiga marknadsföringsstrategier, verksamhet, Recension av finansieringsbehov och företagskontroller. Affärsplaner skrivs oftast vid grundandet av ett företag och omformas och bearbetas beroende på företagets tillväxt. Syftet med detta arbete var att undersöka hur en effektiv affärsplan skulle se ut för företaget Pet Precious samt hur affärsplanen kan omformas och bearbetas i framtiden. Eftersom Pet Precious är ett e-handelsföretag har detta arbete baserat sig på intervjuer med experter inom samma bransch samt en litteraturstudie. Den teoretiska referensramen tar också upp SWOT modellen som beskriver företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Litteraturstudien har utförts för att få en grundlig uppfattning av affärsplaner, och för att senare kunna jämföra litteraturstudiens resultat med expertintervjuernas resultat. Resultaten från expertintervjuerna samt litteraturstudien jämfördes med varandra och bidrog till att bilda en grundlig affärsplan för Pet Precious grundande samt gav färdigheter till hur ofta och i vilken riktning affärsplanen kan ta sig i nära framtiden. Den resulterande affärsplanen är en längre version som går djupt in på varje delområde, och skall i framtiden förkortas till max två sidor och vara anpassad till vem affärsplanen skall framställas för.