Porilaisten lasten kokemuksia seksuaalisesta houkuttelusta ja häirinnästä verkossa
Jussila, Kati (2022)
Jussila, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722910
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää porilaisten lasten kokemuksia verkossa tapahtuvasta seksuaalisesta houkuttelusta ja häirinnästä. Tavoitteena oli saada selville, millaista lasten kokema seksuaalinen houkuttelu ja häirintä on ollut, ja miten lapset ovat toimineet houkuttelua ja häirintää kohdatessaan.
Tein opinnäytetyön yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirin kanssa. Toteutin kyselytutkimuksen, joka lähetettiin Porissa perusopetuksen 5.–9. -luokille vastattavaksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen monivalintakysely, ja vastaukset kerättiin sähköisesti netissä olevalla kyselylomakkeella. Sain kyselyyn vastauksia 4. ja 5. -luokkalaisilta, ja vastanneita lapsia oli yhteensä 40 (n=40).
Tutkimustulosten perusteella valtaosa vastaajista ei ole kokenut seksuaalista houkuttelua ja häirintää verkossa. Silti kokemuksia kuitenkin löytyi, muun muassa seksuaalissävytteisistä viesteistä, alastomien tai puolialastomien kuvien vastaanottamisesta sekä pyynnöistä kuvata itseään nettikameran välityksellä. Osalle vastaajista kokemukset olivat herättäneet ahdistusta ja yksinäisyyden tunnetta. Osaa kokemukset eivät olleet vaivanneet. Lapset olivat toimineet seksuaalista houkuttelua ja häirintää kohdatessaan eri tavoin. Lapset kertoivat kokemuksistaan useammin ystävilleen kuin esimerkiksi huoltajalle tai muulle aikuiselle.
Vastaajien ikähaarukan jäädessä suunniteltua suppeammaksi, kiinnostava jatkotutkimusaihe olisi se, kuinka paljon häirinnän kokemukset verkossa lisääntyivät iän myötä. Jatkotutkimuksen ikähaarukkaa voisi laajentaa lapsista myös aikuisiin ja heidän kokemuksiinsa. The purpose of the thesis was to find out children’s experiences of online grooming and sexual harassment in Pori. The goal was to find out what grooming and sexual harassment experienced by children has been like, and how the children have acted when faced with grooming and sexual harassment online.
I did the thesis in cooperation with the Satakunta district of Mannerheim League for Child Welfare. I implemented a survey that was sent to the 5th-9th grade classes in Pori to be answered. The study was a quantative multiple-choice survey, and the answers were collected using an online questionnaire. I received responses to the survey from 4th and 5th graders, and there were a total of 40 children who responded (n=40).
Based on the research results, the majority of respondents have not experienced grooming and sexual harassment online. However, experiences were still found, including messages with sexual connotations, receiving nude of semi-nude photos, and requests to photograph oneself via webcam. For some of the respondents, the experiences caused anxiety and feeling of loneliness. Some respondents were not bothered by the experiences. Children had acted in different ways when faced with grooming and sexual harassment online. Children told their experiences more often to their friends than to a guardian or another adult.
As the range of the respondents remains narrowed than expected, an interesting topic for a follow-up work would be the increase in experiences of harassment with age. In follow-up work, the age range could be expanded from children to adults and their experiences.
Tein opinnäytetyön yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirin kanssa. Toteutin kyselytutkimuksen, joka lähetettiin Porissa perusopetuksen 5.–9. -luokille vastattavaksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen monivalintakysely, ja vastaukset kerättiin sähköisesti netissä olevalla kyselylomakkeella. Sain kyselyyn vastauksia 4. ja 5. -luokkalaisilta, ja vastanneita lapsia oli yhteensä 40 (n=40).
Tutkimustulosten perusteella valtaosa vastaajista ei ole kokenut seksuaalista houkuttelua ja häirintää verkossa. Silti kokemuksia kuitenkin löytyi, muun muassa seksuaalissävytteisistä viesteistä, alastomien tai puolialastomien kuvien vastaanottamisesta sekä pyynnöistä kuvata itseään nettikameran välityksellä. Osalle vastaajista kokemukset olivat herättäneet ahdistusta ja yksinäisyyden tunnetta. Osaa kokemukset eivät olleet vaivanneet. Lapset olivat toimineet seksuaalista houkuttelua ja häirintää kohdatessaan eri tavoin. Lapset kertoivat kokemuksistaan useammin ystävilleen kuin esimerkiksi huoltajalle tai muulle aikuiselle.
Vastaajien ikähaarukan jäädessä suunniteltua suppeammaksi, kiinnostava jatkotutkimusaihe olisi se, kuinka paljon häirinnän kokemukset verkossa lisääntyivät iän myötä. Jatkotutkimuksen ikähaarukkaa voisi laajentaa lapsista myös aikuisiin ja heidän kokemuksiinsa.
I did the thesis in cooperation with the Satakunta district of Mannerheim League for Child Welfare. I implemented a survey that was sent to the 5th-9th grade classes in Pori to be answered. The study was a quantative multiple-choice survey, and the answers were collected using an online questionnaire. I received responses to the survey from 4th and 5th graders, and there were a total of 40 children who responded (n=40).
Based on the research results, the majority of respondents have not experienced grooming and sexual harassment online. However, experiences were still found, including messages with sexual connotations, receiving nude of semi-nude photos, and requests to photograph oneself via webcam. For some of the respondents, the experiences caused anxiety and feeling of loneliness. Some respondents were not bothered by the experiences. Children had acted in different ways when faced with grooming and sexual harassment online. Children told their experiences more often to their friends than to a guardian or another adult.
As the range of the respondents remains narrowed than expected, an interesting topic for a follow-up work would be the increase in experiences of harassment with age. In follow-up work, the age range could be expanded from children to adults and their experiences.