Ammatillisten väärinkäytösten tunnistaminen ja ehkäisy – opas kaupan esihenkilölle
Koskimies, Milja (2022)
Koskimies, Milja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722926
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas ammatillisten väärinkäytösten tunnistamisen ja ehkäisyn tueksi kaupan alan myymälöiden esihenkilöille. Väärinkäytösten tunnistamisen ja ehkäisyn keinoja käsiteltiin pääosin esihenkilönäkökulmasta ja keskityttiin työntekijöiden tekemiin väärinkäytöksiin. Jokaisessa organisaatiossa on olemassa riski ammatillisille väärinkäytöksille. Väärinkäytöksistä voi aiheutua yritykselle muun muassa taloudellisia menetyksiä ja mainehaittaa. Siksi aihe oli merkityksellinen.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostettiin ammatillisten väärinkäytösten tunnistamiseen ja ehkäisemiseen liittyvistä osa-alueista. Tietoperustassa käsiteltiin väärinkäytöksiin johtavia syitä, sisäisen valvonnan keinoja ja esihenkilön vastuita väärinkäytösten ehkäisemisessä. Organisaatiokulttuurin merkitys ammatillisten väärinkäytösten tunnistamisessa ja ehkäisemisessä on suuri. Organisaatiokulttuurin kehittämisellä todettiin olevan ammatillisten väärinkäytösten ehkäisemisessä suurempi vaikutus kuin valvonnan kontrolleilla. Lisäksi esihenkilön rooli organisaatiokulttuurin kehittämisessä on merkittävä. Siksi väärinkäytöksiä ehkäisevä organisaatiokulttuuri oli tietoperustassa ja oppaassa yhtenä keskeisimmistä aiheista.
Opinnäytetyön produktina syntyneen oppaan sisältö muodostettiin opinnäytetyön tietoperustan pohjalta. Oppaassa painotettiin organisaatiokulttuuriin vaikuttavia seikkoja ja esihenkilön vastuita väärinkäytösten ehkäisemisessä. Lisäksi oppaaseen kirjattiin keinoja väärinkäytösriskien tunnistamiseen ja varoitusmerkkien havaitsemiseen. Oppaasta luotiin mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen kokonaisuus. Opas auttaa kaupan alan esihenkilöitä saamaan paremmat valmiudet oman osuutensa tekemiseen yrityksensä väärinkäytösten ehkäisemisessä.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin vuoden 2022 syksyn aikana. Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet melko hyvin. Toisaalta oppaasta olisi saatu syvällisempi, jos työllä olisi ollut toimeksiantaja ja opas olisi voitu tuottaa nimetylle kaupan alan yritykselle. Toisaalta yleisesti kaupan alan yrityksille kohdennettuna oppaasta voi olla hyötyä laajemmin, mikäli kohderyhmä saadaan tavoitettua. Opas liitettiin opinnäytetyön loppuun liitetiedostoksi.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostettiin ammatillisten väärinkäytösten tunnistamiseen ja ehkäisemiseen liittyvistä osa-alueista. Tietoperustassa käsiteltiin väärinkäytöksiin johtavia syitä, sisäisen valvonnan keinoja ja esihenkilön vastuita väärinkäytösten ehkäisemisessä. Organisaatiokulttuurin merkitys ammatillisten väärinkäytösten tunnistamisessa ja ehkäisemisessä on suuri. Organisaatiokulttuurin kehittämisellä todettiin olevan ammatillisten väärinkäytösten ehkäisemisessä suurempi vaikutus kuin valvonnan kontrolleilla. Lisäksi esihenkilön rooli organisaatiokulttuurin kehittämisessä on merkittävä. Siksi väärinkäytöksiä ehkäisevä organisaatiokulttuuri oli tietoperustassa ja oppaassa yhtenä keskeisimmistä aiheista.
Opinnäytetyön produktina syntyneen oppaan sisältö muodostettiin opinnäytetyön tietoperustan pohjalta. Oppaassa painotettiin organisaatiokulttuuriin vaikuttavia seikkoja ja esihenkilön vastuita väärinkäytösten ehkäisemisessä. Lisäksi oppaaseen kirjattiin keinoja väärinkäytösriskien tunnistamiseen ja varoitusmerkkien havaitsemiseen. Oppaasta luotiin mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen kokonaisuus. Opas auttaa kaupan alan esihenkilöitä saamaan paremmat valmiudet oman osuutensa tekemiseen yrityksensä väärinkäytösten ehkäisemisessä.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin vuoden 2022 syksyn aikana. Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet melko hyvin. Toisaalta oppaasta olisi saatu syvällisempi, jos työllä olisi ollut toimeksiantaja ja opas olisi voitu tuottaa nimetylle kaupan alan yritykselle. Toisaalta yleisesti kaupan alan yrityksille kohdennettuna oppaasta voi olla hyötyä laajemmin, mikäli kohderyhmä saadaan tavoitettua. Opas liitettiin opinnäytetyön loppuun liitetiedostoksi.