Haistan, maistan, kuulen, näen, tunnen esityksen : esimerkkejä aisti- ja sokkoteatteriesityksien prosesseista
Nissinen, Ia (2022)
Nissinen, Ia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722924
Tiivistelmä
Aisti- ja sokkoteatteri ovat vielä, varsinkin Suomessa, tuntemattomia teatteritaiteen esitysmuotoja. Opinnäytetyön tavoitteena on oppia ymmärtämään aisti- ja sokkoteatterin ominaispiirteitä sekä koota yhteen teatteritaiteilijoille hyödyllisiä menetelmiä kyseisten esitysmuotojen kanssa työskentelyyn.
Tarkastelen, mitä tulisi erityisesti ottaa huomioon aisti- ja sokkoteatteriteoksen suunnittelu- ja toteutusprosessissa. Pääasiallisena lähdemateriaalina toimivat Teatteri Tuikkeen neljän jäsenen haastattelut sekä omat havaintoni työskennellessäni Tuikkeen produktioissa esiintyjänä ja tuotannonassistenttina. Näiden lisäksi lähdemateriaalina olen käyttänyt moniaistisia ja immersiivisiä esityksiä käsitteleviä artikkeleita, aisteihin ja esitystaiteeseen liittyvää kirjallisuutta sekä luotettaviksi kokemiani verkkosivustoja.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan ja helposti lähestyttävän kokonaisuuden sekä hyödyllisiä vinkkejä aisti- ja sokkoteatteri työskentelyyn aiheesta kiinnostuneille teatteritaiteilijoille. Sensory and blindfolded theater are still, especially in Finland, very unknown forms of theater. The thesis goal is to find out the characteristics of sensory and blindfolded theater and to gather useful methods for theater artists who are working with these forms.
I am contemplating at what should be taken into consideration during the planning and implementation process of a sensory and blindfolded theater piece. The main source material is the interviews of the four members of Theater Tuike and my own observations while working in Tuike's productions as a performer and production assistant. In addition to these, I have used articles dealing with multisensory and immersive performances, literature related to the senses and performing arts, and websites that I have found to be reliable sources.
The thesis offers comprehensive yet easy-to-approach text and also a useful tips for theater artists who are interested about the subject.
Tarkastelen, mitä tulisi erityisesti ottaa huomioon aisti- ja sokkoteatteriteoksen suunnittelu- ja toteutusprosessissa. Pääasiallisena lähdemateriaalina toimivat Teatteri Tuikkeen neljän jäsenen haastattelut sekä omat havaintoni työskennellessäni Tuikkeen produktioissa esiintyjänä ja tuotannonassistenttina. Näiden lisäksi lähdemateriaalina olen käyttänyt moniaistisia ja immersiivisiä esityksiä käsitteleviä artikkeleita, aisteihin ja esitystaiteeseen liittyvää kirjallisuutta sekä luotettaviksi kokemiani verkkosivustoja.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan ja helposti lähestyttävän kokonaisuuden sekä hyödyllisiä vinkkejä aisti- ja sokkoteatteri työskentelyyn aiheesta kiinnostuneille teatteritaiteilijoille.
I am contemplating at what should be taken into consideration during the planning and implementation process of a sensory and blindfolded theater piece. The main source material is the interviews of the four members of Theater Tuike and my own observations while working in Tuike's productions as a performer and production assistant. In addition to these, I have used articles dealing with multisensory and immersive performances, literature related to the senses and performing arts, and websites that I have found to be reliable sources.
The thesis offers comprehensive yet easy-to-approach text and also a useful tips for theater artists who are interested about the subject.