Sosiaalisen median markkinointistrategia ISTY-vaateverkkokauppa-alustalle
Koskinen, Veronika; Ollila, Titta; Siliämaa, Jenni (2022)
Koskinen, Veronika
Ollila, Titta
Siliämaa, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722986
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää sosiaalisen median markkinointistrategia kuvitteelliselle ISTY-vaateverkkokaupalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, missä sosiaalisen median kanavissa yrityksen olisi kannattavinta lähteä tekemään sosiaalisen median markkinointia aloittelevan yrityksen näkökulmasta.
Työn toteutus tapahtui teoriaosuuden ja kahden tutkimuksen kautta. Teoriaosuudessa käytiin läpi työn tutkimusmenetelmät sekä sosiaalisen median markkinointia. Tutkimusosuudessa toteutettiin kvantitatiivinen tutkimuskysely, jossa tutkittiin työn pää- ja alatutkimuskysymyksiin liittyviä asioita, kuten missä kanavissa kuluttajat viettävät eniten aikaa ja miten markkinoinnin tuloksellisuutta voitaisiin mitata. Työn toinen tutkimusosa toteutettiin benchmarking-menetelmän avulla, sosiaalisen median kilpailija-analyysina. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa vertailtiin kahden kilpailevan yrityksen sosiaalisen median tilejä.
Työn kyselytutkimuksessa selvisi, että suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat Facebook ja Instagram ja enemmistö seurasi jotain vaateverkkokaupan sosiaalisen median kanavaa. Suurimmat syyt niiden seuraamiselle olivat alennuskoodien ja tarjousten seuraaminen sekä halu saada tyyli-inspiraatiota ja vinkkejä omaan pukeutumiseen. Kanavissa julkaistuissa sisällöissä kuvat herättivät eniten mielenkiintoa. Sisällöissä halutaan nähdä vähemmän pikamuotia markkinoivia yrityksiä sekä vähemmän laihoja malleja ja mallivartalollisia sisältöjä. Palautteita annetaan mieluiten tyytyväisyyskyselyiden kautta, mutta palautteita annetaan harvakseltaan tai ei koskaan. Kilpailija-analyysissa selvisi, että julkaisuja tehdään joko harvoin tai säännöllisesti ja sisällöt painottuvat yrityksen markkinoimiin tuotteisiin ja brändeihin.
Työn toteutus tapahtui teoriaosuuden ja kahden tutkimuksen kautta. Teoriaosuudessa käytiin läpi työn tutkimusmenetelmät sekä sosiaalisen median markkinointia. Tutkimusosuudessa toteutettiin kvantitatiivinen tutkimuskysely, jossa tutkittiin työn pää- ja alatutkimuskysymyksiin liittyviä asioita, kuten missä kanavissa kuluttajat viettävät eniten aikaa ja miten markkinoinnin tuloksellisuutta voitaisiin mitata. Työn toinen tutkimusosa toteutettiin benchmarking-menetelmän avulla, sosiaalisen median kilpailija-analyysina. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa vertailtiin kahden kilpailevan yrityksen sosiaalisen median tilejä.
Työn kyselytutkimuksessa selvisi, että suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat Facebook ja Instagram ja enemmistö seurasi jotain vaateverkkokaupan sosiaalisen median kanavaa. Suurimmat syyt niiden seuraamiselle olivat alennuskoodien ja tarjousten seuraaminen sekä halu saada tyyli-inspiraatiota ja vinkkejä omaan pukeutumiseen. Kanavissa julkaistuissa sisällöissä kuvat herättivät eniten mielenkiintoa. Sisällöissä halutaan nähdä vähemmän pikamuotia markkinoivia yrityksiä sekä vähemmän laihoja malleja ja mallivartalollisia sisältöjä. Palautteita annetaan mieluiten tyytyväisyyskyselyiden kautta, mutta palautteita annetaan harvakseltaan tai ei koskaan. Kilpailija-analyysissa selvisi, että julkaisuja tehdään joko harvoin tai säännöllisesti ja sisällöt painottuvat yrityksen markkinoimiin tuotteisiin ja brändeihin.