Toipumisorientaatioon perustuvan kotikuntoutuksen mallin luominen mielenterveystyöhön palvelumuotoilun keinoin
Palomäki, Ulla; Veijonaho, Outi (2022)
Palomäki, Ulla
Veijonaho, Outi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722969
Tiivistelmä
Mielenterveyspalveluiden rakenne on murroksessa, kun palveluiden painopistettä pyritään siirtämään perustason palveluihin. Asiakkaan omaan kotiin annettavat palvelut ovat ensisijaisia asumispalveluihin verrattuna. Kansallisen mielenterveysstrategian mukaan palvelut tulee tuottaa asiakkaan kotiympäristöön oikea-aikaisesti, tarpeenmukaisesti ja helposti saavutettavasti. Hyvinvointialueille siirtyminen tuo painetta mallintaa palveluja niin, että niitä voidaan tuottaa samalla tavalla koko maakunnan alueella.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa oli tutkimuksellisia elementtejä. Tarkoituksena oli mallintaa palvelu, jolla tuetaan asiakkaiden itsenäistä selviytymistä heidän kotiympäristössään. Palvelun viitekehyksenä toimi toipumisorientaatio, joka korostaa asiakkaan omia voimavaroja, osallisuutta, toivoa ja merkityksellisyyttä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda kotikuntoutuksen malli työikäisten mielenterveyskuntoutujien sosiaalipalveluihin. Mallinnuksen tuli täyttää ISO9001-laatusertifikaatin kriteerit.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilun keinoin yhdessä yhteistyökumppanina toimivan organisaation asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Kehittämistyön aikana oltiin yhteydessä tulevan hyvinvointialueen kotiin vietäviä palveluita kehittäviin projektityöntekijöihin. Palvelumuotoilun eri vaiheissa korostui kotikuntoutuksen suunnitelmallisuuden tärkeys. Palvelulla on ennalta määritelty kesto, sitä toteuttaa tuttu työtyöntekijä ja asiakas pystyy vaikuttamaan palvelun sisältöihin sekä toteutukseen. On olennaista, että palvelu on joustavaa ja asiakkaan tarpeeseen vastaavaa, ja se voidaan päättää yhteisellä sopimuksella, jos tarve palvelulle päättyy.
Mallinnuksesta luotiin prosessikuvaus, toimintaohjeet ja toiminta-ajatus, joita pilotoitiin asiakastyössä. Malli on siirrettävissä vastaaviin mielenterveystyötä toteuttaviin yksiköihin. Palvelumuotoiluprosessi toteutettiin yhteistyössä asiakkaiden kanssa, jolloin saatiin luotua malli, joka vastaa heidän tarpeisiinsa. Palvelumuotoilu soveltui hyvin asiakkaiden osallistamiseen palvelun kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa oli tutkimuksellisia elementtejä. Tarkoituksena oli mallintaa palvelu, jolla tuetaan asiakkaiden itsenäistä selviytymistä heidän kotiympäristössään. Palvelun viitekehyksenä toimi toipumisorientaatio, joka korostaa asiakkaan omia voimavaroja, osallisuutta, toivoa ja merkityksellisyyttä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda kotikuntoutuksen malli työikäisten mielenterveyskuntoutujien sosiaalipalveluihin. Mallinnuksen tuli täyttää ISO9001-laatusertifikaatin kriteerit.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilun keinoin yhdessä yhteistyökumppanina toimivan organisaation asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Kehittämistyön aikana oltiin yhteydessä tulevan hyvinvointialueen kotiin vietäviä palveluita kehittäviin projektityöntekijöihin. Palvelumuotoilun eri vaiheissa korostui kotikuntoutuksen suunnitelmallisuuden tärkeys. Palvelulla on ennalta määritelty kesto, sitä toteuttaa tuttu työtyöntekijä ja asiakas pystyy vaikuttamaan palvelun sisältöihin sekä toteutukseen. On olennaista, että palvelu on joustavaa ja asiakkaan tarpeeseen vastaavaa, ja se voidaan päättää yhteisellä sopimuksella, jos tarve palvelulle päättyy.
Mallinnuksesta luotiin prosessikuvaus, toimintaohjeet ja toiminta-ajatus, joita pilotoitiin asiakastyössä. Malli on siirrettävissä vastaaviin mielenterveystyötä toteuttaviin yksiköihin. Palvelumuotoiluprosessi toteutettiin yhteistyössä asiakkaiden kanssa, jolloin saatiin luotua malli, joka vastaa heidän tarpeisiinsa. Palvelumuotoilu soveltui hyvin asiakkaiden osallistamiseen palvelun kehittämisessä.