Hinnoitteluopas Instagram-mikrovaikuttajalle: digitaalisen oppaan suunnittelu
Keskinen, Piia (2022)
Keskinen, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722950
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisen median eri kanavissa osana yritysten digitaalista markkinointia on jatkuvassa kasvussa. Instagram yhtenä vaikuttajamarkkinoinnin suosituimmista alustoista tarjoaa yhä useammalle tilaisuuden kokeilla mahdollisuuksiaan mikrovaikuttajana. Yrityksille yhteistyö mikrovaikuttajien kanssa on puolestaan kustannustehokas keino tavoittaa kohdeyleisöä. Alan kasvuun liittyy kuitenkin haasteita, sillä vakiintuneet hinnoittelukäytännöt puuttuvat ja mikrovaikuttajien oletetaan usein tuottavan sisältöä pelkkiä tuotepalkkioita vastaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella opas, jonka avulla Instagramissa uraansa aloittelevat mikrovaikuttajat voivat helpottaa oman työnsä hinnoittelua ja perustella hinnan muodostumisen yhteistyöyrityksille. Työelämälähtöisellä opinnäytetyöllä haluttiin selvittää ja ymmärtää, millaisia haasteita aloittelevat Instagram-mikrovaikuttajat hinnoittelussa kokevat ja millaista tukea he kaipaavat näihin haasteisiin. Tutkimuskysymykseksi opinnäytetyössä asetettiin ”Millä menetelmillä aloitteleva Instagram-mikrovaikuttaja voi hinnoitella palvelunsa, ja miten hinnan muodostuminen perustellaan yhteistyöyritykselle?”
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään vaikuttajamarkkinointia ja mikrovaikuttamista Instagramissa sekä tarkastellaan hinnoittelun vakiintumatonta tilannetta. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään vaikuttajamarkkinoinnin tärkeimpiin lainsäädännöllisiin ja verotuksellisiin seikkoihin. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutustavaksi valittiin digitaalinen opas, jonka sisältö koottiin teemahaastatteluilla hankittua käyttäjäymmärrystä sekä hyvän sisällön kennoa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi oppaan sisältösuunnitelma ja prototyyppi, jossa on otettu huomioon oppaan käyttäjien tarpeet sekä hinnoitteluun liittyvät haasteet. Opas toteutetaan ja viimeistellään julkaistavaksi kohderyhmästä koostetun testiryhmän antaman palautteen perusteella keväällä 2023.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella opas, jonka avulla Instagramissa uraansa aloittelevat mikrovaikuttajat voivat helpottaa oman työnsä hinnoittelua ja perustella hinnan muodostumisen yhteistyöyrityksille. Työelämälähtöisellä opinnäytetyöllä haluttiin selvittää ja ymmärtää, millaisia haasteita aloittelevat Instagram-mikrovaikuttajat hinnoittelussa kokevat ja millaista tukea he kaipaavat näihin haasteisiin. Tutkimuskysymykseksi opinnäytetyössä asetettiin ”Millä menetelmillä aloitteleva Instagram-mikrovaikuttaja voi hinnoitella palvelunsa, ja miten hinnan muodostuminen perustellaan yhteistyöyritykselle?”
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään vaikuttajamarkkinointia ja mikrovaikuttamista Instagramissa sekä tarkastellaan hinnoittelun vakiintumatonta tilannetta. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään vaikuttajamarkkinoinnin tärkeimpiin lainsäädännöllisiin ja verotuksellisiin seikkoihin. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutustavaksi valittiin digitaalinen opas, jonka sisältö koottiin teemahaastatteluilla hankittua käyttäjäymmärrystä sekä hyvän sisällön kennoa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi oppaan sisältösuunnitelma ja prototyyppi, jossa on otettu huomioon oppaan käyttäjien tarpeet sekä hinnoitteluun liittyvät haasteet. Opas toteutetaan ja viimeistellään julkaistavaksi kohderyhmästä koostetun testiryhmän antaman palautteen perusteella keväällä 2023.