Ohjeistus sosiaalisen median sisällöntuotantoon
Manninen, Susanna (2022)
Manninen, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722978
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle ratkaisu, joka vastaa yrityksen tarpeeseen kasvattaa tunnettuutta sosiaalisessa mediassa. Tarkoituksena oli rakentaa selkeä kokonaisuus, jonka toimeksiantaja voi ottaa helposti käyttöönsä ja sitä pystytään aidosti hyödyntämään nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, joka sisältää sekä raporttiosuuden että toiminnallisen tuotoksen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii puutarha-alan yritys.
Tuotoksen luominen vaati kattavan tietoperustan kokoamista sekä nelivaiheisen selvitystyön tekemistä. Teoriaosuus keskittyy sisältömarkkinointiin, sisältömarkkinoinnin yhteen yleisimpään päätavoitteeseen brändin kehittämiseen sekä sisältömarkkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen tarkoitettuun sisältömarkkinoinnin työkaluun sisältöstrategiaan. Selvitystyössä kartoitettiin toimeksiantajan lähtötilannetta ja tunnettuutta, kilpailijoiden toimintaa sekä kohdeyleisöjä ja heidän mielipiteitään. Selvitystyössä hyödynnettiin osittain laadullista tutkimusmenetelmää ja benchmarking-menetelmää.
Opinnäytetyön tuotokseksi muodostui ohjeistus sosiaalisen median sisällöntuotantoon WordPress verkkosivuille. Se koostuu kolmesta osasta: sisältömarkkinoinnin teoriasta kiteytetysti, toimintaohjeesta sekä ideapankista. Ohjeistuksen on tarkoitus kasvattaa toimeksiantajan tietoisuutta sisältömarkkinoinnista, auttaa sen aloittamisessa ja kannustaa sen ottamista jatkuvaan käyttöön. Tuotokseen luotiin esimerkkejä havainnollistamaan toimintaohjeen vaiheita sekä ideapankin ideoiden sisältöjä selkeyttääkseen oheistusta ja pienentääkseen toimeksiantajan kynnystä aloittaa sisällöntuotanto.
Tuotoksen luominen vaati kattavan tietoperustan kokoamista sekä nelivaiheisen selvitystyön tekemistä. Teoriaosuus keskittyy sisältömarkkinointiin, sisältömarkkinoinnin yhteen yleisimpään päätavoitteeseen brändin kehittämiseen sekä sisältömarkkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen tarkoitettuun sisältömarkkinoinnin työkaluun sisältöstrategiaan. Selvitystyössä kartoitettiin toimeksiantajan lähtötilannetta ja tunnettuutta, kilpailijoiden toimintaa sekä kohdeyleisöjä ja heidän mielipiteitään. Selvitystyössä hyödynnettiin osittain laadullista tutkimusmenetelmää ja benchmarking-menetelmää.
Opinnäytetyön tuotokseksi muodostui ohjeistus sosiaalisen median sisällöntuotantoon WordPress verkkosivuille. Se koostuu kolmesta osasta: sisältömarkkinoinnin teoriasta kiteytetysti, toimintaohjeesta sekä ideapankista. Ohjeistuksen on tarkoitus kasvattaa toimeksiantajan tietoisuutta sisältömarkkinoinnista, auttaa sen aloittamisessa ja kannustaa sen ottamista jatkuvaan käyttöön. Tuotokseen luotiin esimerkkejä havainnollistamaan toimintaohjeen vaiheita sekä ideapankin ideoiden sisältöjä selkeyttääkseen oheistusta ja pienentääkseen toimeksiantajan kynnystä aloittaa sisällöntuotanto.