Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yritysyhteistyön edistäminen digitaali- ja virtuaalialustoilla: case: valtakunnallinen yläkoulujen Taitaja9-kilpailu

Turtiainen, Janne (2022)

 
Avaa tiedosto
Turtiainen_Janne.pdf (1.929Mt)
Lataukset: 


Turtiainen, Janne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysyhteistyön edistämistä digitaali- ja virtuaalialustoilla. Esimerkkitapauksena työssä on hyödynnetty yläkoulujen valtakunnallista Taitaja9-kilpailua ja sen digitaalista peliä. Tavoitteena on tutkia yritysyhteistyön edistämisen keinoja, hyötyä ja merkitystä. Lisäksi työssä käsitellään aihetta hieman myös vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Skills Finland ry.

Taitaja-ammattitaitokilpailuja ammatillisessa koulutuksessa opiskeleville nuorille, on järjestetty Suomessa vuodesta 1988 alkaen. Nykyisin kilpailuun kuuluu olennaisena osana yhteistyökumppanuudet yritysten kanssa. Taitaja-tapahtumassa on myös oma kilpailunsa yläkoululaisille, nimeltä Taitaja9. Taitaja9-kilpailussa yritysyhteistyön kehittyminen on vielä alkutekijöissään ja täten siinä on mahdollisuuksia edistää ymmärrystä aiheesta tämän opinnäytetyön myötä. Taitaja9-kilpailussa on myös poikkeuksellisesti kokeiltu digitaalista peliä, COVID19-pandemian takia. Digitaalisen pelin hyödyt, on kokeilun jälkeen tiedostettu, mikä lisää kiinnostusta selvittää sen mahdollisuuksia uusiin yhteistyökumppanuuksiin.

Tässä opinnäytetyössä on tutustuttu yritysyhteistyön teoriaan laajasti, jotta tutkittava ilmiö tulisi enemmän ymmärretyksi. Tutkimuksen suunnittelu- ja dokumentointi on myös toteutettu huolellisesti, jotta tutkimuksen reliabiliteetti ja validiteetti onnistuisivat. Tutkimusvaiheessa on toteutettu kaksi eri aineistonkeruutapaa. Ensimmäisessä vaiheessa on toteutettu kvalitatiivinen, eli laadullinen, aineistonkeruu teemahaastatteluina. Kohderyhmänä olivat vuoden 2022 digitaalisen Taitaja9-pelin suunnitteluun osallistuneet neljä eri organisaatiota. Teemahaastattelut auttoivat hahmottamaan tutkittavaa ilmiötä. Toisessa vaiheessa tuotettiin kvantitatiivinen, eli määrällinen kysely Taitaja9-kilpailun aluevastaaville ja alueiden toimijoille. Määrällinen kysely yleisti tutkittavaa ilmiötä, mutta auttoi myös hahmottamaan mitä ja miten aiemmin yritysyhteistyötä alueilla on toteutettu. Yleisesti tutkimuksen tuloksissa tehtiin muutamia mielenkiintoisia havaintoja, mitkä mahdollisesti edistävät yritysyhteistyön keinoja ja tuovat sille lisäarvoa.

Yhteenvedossa ja pohdinta -luvuissa tutustutaan tarkemmin työssä tulleisiin havaintoihin ja mahdollisiin kehitysehdotuksiin. Vaikka opinnäytetyö on tehty Taitaja9-kilpailu ja digitaalinen peli silmällä pitäen, työn näkökulmia voidaan pitää kiinnostavana myös yleisesti, yritysyhteistyön kehittämisen näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste