Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakkaan osallisuus moniammatillisessa työryhmässä- asiakasprosessin kehittämistyö henkilökunnan näkemänä

Iivari, Mirja (2022)

 
Avaa tiedosto
Iivari_Mirja.pdf (489.8Kt)
Lataukset: 


Iivari, Mirja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023220
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli kehittää asiakkaiden osallisuutta kuntoutumiseensa moniammatillisessa työryhmässä Hoikussa. Toimintatutkimus kohdennettiin Hoikun osastojen 1,2 ja 5 henkilökunnalle. Kehittämistyön tarkoituksena oli lisätä asiakkaan osallisuutta, saada asiakas osallistumaan täysivaltaisena jäsenenä moniammatilliseen työryhmään ja parantaa hänen tieto-osallisuuttaan.

Kehittämistyö perustui toimintatutkimukselliseen tutkimusongelman lähestymistapaan. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin henkilökunnan yksilö- ja teemahaastatteluiden keinoin sekä learning café- menetelmällä. Saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin avulla muokaten pelkistetyt ilmaisut ylä- ja alakäsitteisiin. Aineistoanalyysiä tehtiin samanaikaisesti, kun uutta tutkimusaineistoa kerättiin.

Toimintatutkimuksen tuloksena löydettiin useita keinoja, joiden avulla asiakkaan osallisuus toteutuu paremmin kuntoutusjaksolla. Isoin muutos tapahtuu moniammatillisen työryhmän kokoontumistilassa, se siirtyy lähemmäksi asiakasta, asiakkaan osastolle. Jo pelkästään tämä seikka mahdollistaa asiakkaan pääsyn paremmin ja konkreettisesti mukaan moniammatilliseen työryhmään. Asiakkaan osallisuuden katsottiin tuovan sitoutumista ja motivaation lisääntymistä omaan kuntoutuksen suunnitteluun ja tavoitteiden saavuttamiseen. Henkilökunnan tahtotila asian muuttamiseksi oli myös tutkimustulosten mukaan suuri.

Tuloksissa todettiin myös asiakkaan tieto-osallisuuden paraneminen moniammatilliseen työryhmään osallistumalla. Kaikki ryhmään osallistujat saavat samanaikaista ja samanlaista tietoa siitä, mitkä ovat asiakkaan omat mielipiteet ja kuntoutusjakson tavoitteet. Omaisten ottaminen asiakkaan edustajina mukaan työryhmään varsinkin silloin, kun asiakkaan sairaus on vaikea, paransi tulosten mukaan asiakkaan tiedonsaantia.

Tätä toimintatutkimusta voidaan jatkossa hyödyntää muissa Kymsoten toimipisteissä, joissa asiakas ei ole palvelujen keskiöissä. Myös tämän tutkimuksen seurantatutkimus Hoikun asiakkaisiin kohdennettuna olisi mahdollista tehdä, kun uusi asiakasprosessi on otettu käyttöön ja koronapandemia on hellittänyt.

Asiasanat: osallisuus, tiedonsaanti, moniammatillisuus
 
In this thesis, the purpose was to develop clients` participation in their rehabilitation in a multi-professional working team in Hoiku. The action research was targeted at the staff of departments 1, 2 and 5 of Hoiku. The purpose of the development work was to increase the client`s involvement, to get the client to participate as a full-fledged member of the multi-professional team and to improve his knowledge involvement.

The development work was based on an action research approach to the research problem. The material of the qualitative research was collected through individual and theme interviews of the staff and the learning café method. The obtained material was processed with the help of content analysis, modifying the reduced expressions into upper and lower concepts. Data analysis was done at the same time as new research material was collected.

As a result of the action research, several methods were found, with which the client`s participation is better realized during the rehabilitation period. The biggest change takes place in the meeting space of the multi-professional team, it moves closer to the client, to the client`s department. This fact alone enables the client to better and concretely join the multi-professional team. The client`s involvement was considered to bring commitment and increased motivation to planning one's own rehabilitation and achieving goals. According to the research results, the staff's willingness to change the matter was also high

The results also showed an improvement in the client`s knowledge participation by participating in a multi-professional team. All participants in the group receive simultaneous and similar information about the client`s own opinions and the goals of the rehabilitation period. According to the results, including relatives in the multi-professional team as the client`s representatives, especially when the client`s illness is severe, improved the client`s access to in-formation.

In the future, this action research can be used in other Kymsote locations where the client is not at the centre of the services. It would also be possible to conduct a follow-up study of this study, targeted at Hoiku`s clients`, when the new client process has been implemented and the corona pandemic has subsided.

Keywords: participation, information, multi- professionalism
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste