Mitä tukea yleiseen tukeen kuuluu Gammelbackan päiväkodissa? Tukipolku-Menetelmäopas
Kalatsev, Susanna; Helpiö, Karoliina (2022)
Kalatsev, Susanna
Helpiö, Karoliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111923142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111923142
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena laadittiin Tukipolku- menetelmäopas, joka tulee perehdyttämisen ja kehittämisen työvälineeksi koko var-haiskasvatusyksikön henkilöstön käyttöön. Menetelmäoppaaseen kerättiin tietoa kolmitasoisen tuen mallista varhaiskasvatuslain ja Porvoon kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaan. Kolmitasoisen tuen mallin uudistamisen myötä varhaiskasvatuksen henkilöstöä on perehdytettävä toimimaan ja kehittämään työtään sen mukaan. Kolmitasoinen tuki koostuu kolmesta eri tuen asteesta: yleisestä tuesta, tehostetusta tuesta ja erityisestä tuesta. Menetelmäoppaan tarkoitus on perehdyttää yleisen tuen toteuttamista varhaiskasvatuksen yksikössä selkeyttäen sitä, mitä tukikeinoja otetaan käyttöön ja mihin tukikeinoihin panostetaan missäkin ikävaiheessa.
Tiedonhankinnan pohjalta menetelmäopas jaettiin kolmeen eri ikävaiheeseen. Keskityttiin tuen keinoihin, jotka nousivat tiedonkeruussa esille. Keinoiksi nostettiin ennakointi, eriyttäminen, kuvatuki, pienryhmätoiminta, struktuuri ja osallisuus, joita opinnäytetyössä on pohdittu tarkemmin. Tässä opinnäytetyössä ja menetelmäoppaan työstämisessä on käytetty pääosin kirjastoista saatavaa ajankohtaista aineistoa, yliopistotasoisia lopputöitä, kansainvälisiä tutkimuksia, varhaiskasvatuksen perusteita ja varhaiskasvatuslakia.
Opinnäytetyön tuotoksena on syntynyt Tukipolku-menetelmäopas, joka keskittyy yleisen tuen keinoihin ennakoinnin näkökulmasta. Tuen eri keinoja on tuotu esiin keskittyen eri ikäisten lasten tuen tarpeisiin yleisen tuen näkökulmasta. Tulokseen päästiin toimeksiantajan kanssa tehdyn tiiviin yhteistyön kautta. Johtopäätöksenä voidaan todeta menetelmäoppaan olevan hyödyllinen perehdyttämisen materiaali varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle. Päiväkodin johtajan antaman palautteen perusteella Tukipolku-Menetelmäopas on onnistunut tuotos, joka tulee koko varhaiskasvatusyksikön käyttöön tulevaisuudessa. In Finland the National Standard of Education provides a frame which is fol-lowed and adapted by local education authorities. In this research, support materials were developed to support staff in implementing these standards to support of children in early education at the daycare level.
The research was undertaken at Gammelbacka daycarecentre in Porvoo, Fin-land. The Finnish National Agency of Education describes three levels of sup-port in the The Core curriculum for early education, general, intensive, and special support.
Following a period of observation and hands on work with the daycare profes-sionals a handbook was developed to assist in implementation of the general support level in the Gammelbacka daycare. This handbook was considered useful by the daycare professionals.
Tiedonhankinnan pohjalta menetelmäopas jaettiin kolmeen eri ikävaiheeseen. Keskityttiin tuen keinoihin, jotka nousivat tiedonkeruussa esille. Keinoiksi nostettiin ennakointi, eriyttäminen, kuvatuki, pienryhmätoiminta, struktuuri ja osallisuus, joita opinnäytetyössä on pohdittu tarkemmin. Tässä opinnäytetyössä ja menetelmäoppaan työstämisessä on käytetty pääosin kirjastoista saatavaa ajankohtaista aineistoa, yliopistotasoisia lopputöitä, kansainvälisiä tutkimuksia, varhaiskasvatuksen perusteita ja varhaiskasvatuslakia.
Opinnäytetyön tuotoksena on syntynyt Tukipolku-menetelmäopas, joka keskittyy yleisen tuen keinoihin ennakoinnin näkökulmasta. Tuen eri keinoja on tuotu esiin keskittyen eri ikäisten lasten tuen tarpeisiin yleisen tuen näkökulmasta. Tulokseen päästiin toimeksiantajan kanssa tehdyn tiiviin yhteistyön kautta. Johtopäätöksenä voidaan todeta menetelmäoppaan olevan hyödyllinen perehdyttämisen materiaali varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle. Päiväkodin johtajan antaman palautteen perusteella Tukipolku-Menetelmäopas on onnistunut tuotos, joka tulee koko varhaiskasvatusyksikön käyttöön tulevaisuudessa.
The research was undertaken at Gammelbacka daycarecentre in Porvoo, Fin-land. The Finnish National Agency of Education describes three levels of sup-port in the The Core curriculum for early education, general, intensive, and special support.
Following a period of observation and hands on work with the daycare profes-sionals a handbook was developed to assist in implementation of the general support level in the Gammelbacka daycare. This handbook was considered useful by the daycare professionals.
