Barokkimusiikin opettamisesta musiikkiopistossa
Kim, Irina (2022)
Kim, Irina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023176
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on barokkimusiikin esitystavat ja niiden opettaminen musiikkiopiston oppilaille ja barokkimusiikista kiinnostuneille harrastajille. Työn lähtökohtana on Noviassa oppimani barokkityylin tietämys ja soittotaito, joita sovelsin opetustyöhöni Hyvinkään musiikkiopistossa.
Barokin ajan (1600–1750) musiikin esittämisessä ei ole yhtä yhtenäistä tyyliä, vaan esittämiskäytännöt eroavat toisista riippuen paikasta, ajasta tai itse säveltäjästä. Tässä opinnäytetyössä käsittelen valitsemiani rajattuja barokin esityskäytäntöjen peruselementtejä ja sovellan niihin omaa pedagogista osaamistani. Opinnäytetyö sisältää myös nuottiedition Johan Helmich Romanin (1694–1758) teoksesta Trio Sonata in G minor, sen soittoanalyysin ja yhteenvedon kappaleen opetusprosessista.
Barokin ajan (1600–1750) musiikin esittämisessä ei ole yhtä yhtenäistä tyyliä, vaan esittämiskäytännöt eroavat toisista riippuen paikasta, ajasta tai itse säveltäjästä. Tässä opinnäytetyössä käsittelen valitsemiani rajattuja barokin esityskäytäntöjen peruselementtejä ja sovellan niihin omaa pedagogista osaamistani. Opinnäytetyö sisältää myös nuottiedition Johan Helmich Romanin (1694–1758) teoksesta Trio Sonata in G minor, sen soittoanalyysin ja yhteenvedon kappaleen opetusprosessista.