Ammattimaisen mainosvideon tuottaminen sosiaaliseen mediaan nollabudjetilla.
Tahvanainen, Kasper (2022)
Tahvanainen, Kasper
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123263
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite on tuottaa ammattimainen mainosvideo sosiaaliseen mediaan nollabudjetilla. Lopullinen mainosvideo menee SAHA Training Oy:n käyttöön, sillä mainostettava tuote on sen omaisuutta.
Mainosvideot sosiaalisessa mediassa ovat kehittyneet sosiaalisen median mukana. Vielä vuonna 2018 Facebook-videon pituussuositus oli yksi minuutti, mutta tänä päivänä samaisen videon pituussuositus on vain 15 sekuntia. Tämä johtuu siitä, että nykypäivänä ihmiset katsovat yhtä julkaisua vain 1–2 sekuntia keskimäärin.
Lisäksi mainosvideota säätelevät lait ja säädökset. Suomessa kuluttajansuojalaki määrittelee hyvin pitkälti, millainen markkinointi on hyväksyttävää. Tärkein asia on, että mainoksesta käy ilmi kyseessä olevan mainos. Tämän lisäksi eri sosiaalisen median kanavilla on omia sääntöjään, esimerkiksi Instagramin säännöissä on kokonaan kielletty alastonsisältö.
Nämä kaikki edellä mainitut seikat on otettu huomioon tuotettaessa ammattimaista mainosvideota. Ammattimaisella mainosvideolla tarkoitetaan, että mainosvideo on tehty niin kuin se olisi tehty markkinointi- tai mediatoimiston toimesta. Tämän takia mainosvideo on suunniteltu huolella jo käsikirjoitusvaiheesta lähtien.
Käsikirjoitus toteutettiin keksimällä luova idea kertoa tuotteesta. Tämän takia kehitettiin tarina, johon katsojan on helppo samaistua. Tarinan pituutta rajattiin niin, että se oli esitettävissä eri sosiaalisen median kanavissa. Tämän jälkeen kirjoitettiin puhtaaksi ja tehtiin storyboard, joka on sarjakuvaa muistuttava työkalu, jossa jokainen ruutu muodostaa yhden kohtauksen.
Storyboardia oli helppo hyödyntää kohtauksia kuvattaessa. Jokainen kohtaus kuvattiin omanaan ja useasta eri kuvakulmasta. Näin pystyttiin editointivaiheessa vaihtamaan kuvakulmaa kesken kohtauksen.
Editointi suoritettiin käyttämällä Applen iMoviea. Editointityökaluna se ei ole markkinoiden paras, mutta se on ilmainen ja sillä saa työn tehtyä, jos sitä osaa käyttää. Loppupeleissä ei ole väliä mitä editointityökalua käyttää, vaan miltä lopputulos näyttää.
Tuotokseksi tässä opinnäytetyössä syntyi mainosvideo, joka pitkälti noudatti laadittua käsikirjoitusta. Joitakin kohtauksia jouduttiin leikkaamaan kokonaan pois, koska ne eivät tuoneet lisäarvoa tarinalle. Lopullisen mainosvideon pituus on 1 minuutti ja 24 sekuntia ja se on nähtävissä osoitteessa: https://youtu.be/XP8j86rwKIk. Tulevaisuudessa videosta luodaan lyhyempiä mainoksia, jotta niitä voidaan julkaista myös muilla sosiaalisen median alustoilla.
Mainosvideot sosiaalisessa mediassa ovat kehittyneet sosiaalisen median mukana. Vielä vuonna 2018 Facebook-videon pituussuositus oli yksi minuutti, mutta tänä päivänä samaisen videon pituussuositus on vain 15 sekuntia. Tämä johtuu siitä, että nykypäivänä ihmiset katsovat yhtä julkaisua vain 1–2 sekuntia keskimäärin.
Lisäksi mainosvideota säätelevät lait ja säädökset. Suomessa kuluttajansuojalaki määrittelee hyvin pitkälti, millainen markkinointi on hyväksyttävää. Tärkein asia on, että mainoksesta käy ilmi kyseessä olevan mainos. Tämän lisäksi eri sosiaalisen median kanavilla on omia sääntöjään, esimerkiksi Instagramin säännöissä on kokonaan kielletty alastonsisältö.
Nämä kaikki edellä mainitut seikat on otettu huomioon tuotettaessa ammattimaista mainosvideota. Ammattimaisella mainosvideolla tarkoitetaan, että mainosvideo on tehty niin kuin se olisi tehty markkinointi- tai mediatoimiston toimesta. Tämän takia mainosvideo on suunniteltu huolella jo käsikirjoitusvaiheesta lähtien.
Käsikirjoitus toteutettiin keksimällä luova idea kertoa tuotteesta. Tämän takia kehitettiin tarina, johon katsojan on helppo samaistua. Tarinan pituutta rajattiin niin, että se oli esitettävissä eri sosiaalisen median kanavissa. Tämän jälkeen kirjoitettiin puhtaaksi ja tehtiin storyboard, joka on sarjakuvaa muistuttava työkalu, jossa jokainen ruutu muodostaa yhden kohtauksen.
Storyboardia oli helppo hyödyntää kohtauksia kuvattaessa. Jokainen kohtaus kuvattiin omanaan ja useasta eri kuvakulmasta. Näin pystyttiin editointivaiheessa vaihtamaan kuvakulmaa kesken kohtauksen.
Editointi suoritettiin käyttämällä Applen iMoviea. Editointityökaluna se ei ole markkinoiden paras, mutta se on ilmainen ja sillä saa työn tehtyä, jos sitä osaa käyttää. Loppupeleissä ei ole väliä mitä editointityökalua käyttää, vaan miltä lopputulos näyttää.
Tuotokseksi tässä opinnäytetyössä syntyi mainosvideo, joka pitkälti noudatti laadittua käsikirjoitusta. Joitakin kohtauksia jouduttiin leikkaamaan kokonaan pois, koska ne eivät tuoneet lisäarvoa tarinalle. Lopullisen mainosvideon pituus on 1 minuutti ja 24 sekuntia ja se on nähtävissä osoitteessa: https://youtu.be/XP8j86rwKIk. Tulevaisuudessa videosta luodaan lyhyempiä mainoksia, jotta niitä voidaan julkaista myös muilla sosiaalisen median alustoilla.