Pop up -ravintola Brasun suunnittelu ja toteutus
Salmivuori, Tomi (2022)
Salmivuori, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön produktina valmistui pop up -ravintola Brasu, joka toteutettiin viime kesänä 2022 seitsemän viikon ajan Rymättylässä. Opinnäytetyön päätavoitteena oli liiketoimintasuunnitelman laatiminen pop up -ravintola Brasulle ja sen käytäntöön vieminen. Alatavoitteina olivat paikallisten tuottajien tuominen esille ja Naantalin alueen ruokamatkailun tunnettavuuden nostaminen, sekä oman liikeidean ja omien yrittäjä valmiuksien testaaminen käytännössä ja taloudellisesti positiivisen tuloksen saavuttaminen.
Tekijä on kerännyt kattavan tietoperustan muun muassa pop up -ravintoloiden teoriasta, projektin suunnittelusta ja näiden riskeistä. Työn tietoperustassa keskitytään pelkästään ravintolaalaan ja siihen liittyviin asioihin lainsäädännöstä. Tietoperustaan tekijä on käyttänyt pääasiallisesti pelkästään suomenkielisiä lähteitä. Lähteitä tekijä on pyrkinyt vertaamaan keskenään, jotta vältytään turhasta teorian toistosta. Työssä ei ole käytetty ulkomaalaisia lähteitä, sillä niistä ei synny lisäarvoa ja kotimaiset lähteet ovat tarkempia, kun produktikin on toteutettu Suomessa.
Tekijä on laatinut tarkan liiketoimintasuunnitelman osana projektia, jota käytettiin apuna ja ohjaavana tekijänä produktin suunnittelussa sekä toteutuksessa. Liiketoimintasuunnitelmassa käsitellään pääasiassa ravintolan asiakas kohderyhmään, suunnitteluun ja markkinointiin liittyviä asioita. Produktiin oli hankittu paljon yhteistyökumppaneita, heidän panostaan ja osuutta käsitellään myös kattavasti omassa luvussaan työssä. Tekijä on laatinut yksityiskohtaisen selityksen menun sisällöstä, raaka-aineiden käsittelystä lopputuotokseen asti. Tällaiset samanlaiset kuvaukset on laadittu myös ravintolan juomatuotteesta, niin viinipaketista kuin omasta alkoholittomasta juomapaketista.
Pop up -ravintola Brasu menestyi hyvin niin taloudellisesti kuin sosiaalisestikin. Produkti saavutti kaikki asetetut tavoitteet niin päätavoitteen kuin alatavoitteetkin. Taloudellisesti produkti saavutti positiivisen tuloksen. Sosiaalisesti verratessa onnistumista ravintola sai hyvän vastaanoton ja hyvät arvostelut koko aukioloaikansa aikana, sekä myös sen jälkeen. Tekijä on kuvannut kattavasti kaikki onnistumiseen johtavat tekijät ja myöskin kaikki riskit, joita mahdollisesti voi joutua kohtaamaan. Onnistumiseen johtaneet elementit olivat: tarkka suunnitelmallisuus, markkinointi ja vieraanvaraisuus. Todennäköisimmät epäonnistumiseen johtavat tekijät olivat: työvoimapula, nousevat kustannukset ja huono markkinointi.
Tekijä on laatinut yksityiskohtaisen pohdinnan produktin kehityskohteista ja miten omien yrittäjävalmiuksien testaaminen onnistui, sekä koonnut yhteenvedon mitä kaikesta opittiin ja mitä tehtäisiin eri tavalla.
Tekijä on kerännyt kattavan tietoperustan muun muassa pop up -ravintoloiden teoriasta, projektin suunnittelusta ja näiden riskeistä. Työn tietoperustassa keskitytään pelkästään ravintolaalaan ja siihen liittyviin asioihin lainsäädännöstä. Tietoperustaan tekijä on käyttänyt pääasiallisesti pelkästään suomenkielisiä lähteitä. Lähteitä tekijä on pyrkinyt vertaamaan keskenään, jotta vältytään turhasta teorian toistosta. Työssä ei ole käytetty ulkomaalaisia lähteitä, sillä niistä ei synny lisäarvoa ja kotimaiset lähteet ovat tarkempia, kun produktikin on toteutettu Suomessa.
Tekijä on laatinut tarkan liiketoimintasuunnitelman osana projektia, jota käytettiin apuna ja ohjaavana tekijänä produktin suunnittelussa sekä toteutuksessa. Liiketoimintasuunnitelmassa käsitellään pääasiassa ravintolan asiakas kohderyhmään, suunnitteluun ja markkinointiin liittyviä asioita. Produktiin oli hankittu paljon yhteistyökumppaneita, heidän panostaan ja osuutta käsitellään myös kattavasti omassa luvussaan työssä. Tekijä on laatinut yksityiskohtaisen selityksen menun sisällöstä, raaka-aineiden käsittelystä lopputuotokseen asti. Tällaiset samanlaiset kuvaukset on laadittu myös ravintolan juomatuotteesta, niin viinipaketista kuin omasta alkoholittomasta juomapaketista.
Pop up -ravintola Brasu menestyi hyvin niin taloudellisesti kuin sosiaalisestikin. Produkti saavutti kaikki asetetut tavoitteet niin päätavoitteen kuin alatavoitteetkin. Taloudellisesti produkti saavutti positiivisen tuloksen. Sosiaalisesti verratessa onnistumista ravintola sai hyvän vastaanoton ja hyvät arvostelut koko aukioloaikansa aikana, sekä myös sen jälkeen. Tekijä on kuvannut kattavasti kaikki onnistumiseen johtavat tekijät ja myöskin kaikki riskit, joita mahdollisesti voi joutua kohtaamaan. Onnistumiseen johtaneet elementit olivat: tarkka suunnitelmallisuus, markkinointi ja vieraanvaraisuus. Todennäköisimmät epäonnistumiseen johtavat tekijät olivat: työvoimapula, nousevat kustannukset ja huono markkinointi.
Tekijä on laatinut yksityiskohtaisen pohdinnan produktin kehityskohteista ja miten omien yrittäjävalmiuksien testaaminen onnistui, sekä koonnut yhteenvedon mitä kaikesta opittiin ja mitä tehtäisiin eri tavalla.