Sosiaalinen vastuullisuus suomalaisissa majoituspalveluyrityksissä
Halinen, Viivi (2014)
Halinen, Viivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen vastuullisuuden toteutumista suomalaisissa majoituspalveluyrityksissä. Työ tehtiin toimeksiantona Matkailun edistämiskeskukselle (MEK). Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tasolla yhteiskuntavastuun sosiaalinen ulottuvuus majoituspalveluyrityksissä on ja miten se ilmenee käytännössä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen vastuullisuuden ja yhteiskuntavastuun sisältöä ja merkitystä osana yritysvastuullisuutta, aiheeseen liittyviä säädöksiä sekä aiempia tutkimuksia aiheesta. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimustuloksia haluttiin hyödyntää alan yritysten sosiaalisen vastuullisuuden tilannetta arvioidessa ja kehitettäessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös herättää alalla toimijoiden mielenkiinto aihetta kohtaan.
Majoituspalvelualalla toimiville henkilöille laadittiin aiheeseen liittyvän teorian pohjalta kysely, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä e-lomakkeen avulla maaliskuussa 2014. Henkilöiden yhteystiedot saatiin MEKin asiakasrekistä. Kysymystyyppeinä olivat strukturoidut sekä avoimet kysymykset. Vastauksia saatiin yhteensä 37, jolloin vastausprosentiksi muodostui 20.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että sosiaalisen vastuullisuus toteutuu suomalaisissa majoituspalveluyrityksissä pääosin hyvin. Tulosten mukaan erityisen hyvin yrityksissä oli järjestetty työterveyshuolto ja mahdollistettu tarvittaessa joustavat työajat. Kaikissa kyselyyn vastanneiden yrityksissä toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselyitä ja 93 prosenttia yrityksistä otti osaa hyväntekeväisyyteen. Yrityksillä oli tulosten mukaan kehitettävää työntekijöiden kannustamisessa sekä hyvän palautteen antamisessa hyvästä työstä. Lisäksi yritysten turvallisuusasioita, erityisesti paloturvallisuutta tulisi kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen vastuullisuuden ja yhteiskuntavastuun sisältöä ja merkitystä osana yritysvastuullisuutta, aiheeseen liittyviä säädöksiä sekä aiempia tutkimuksia aiheesta. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimustuloksia haluttiin hyödyntää alan yritysten sosiaalisen vastuullisuuden tilannetta arvioidessa ja kehitettäessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös herättää alalla toimijoiden mielenkiinto aihetta kohtaan.
Majoituspalvelualalla toimiville henkilöille laadittiin aiheeseen liittyvän teorian pohjalta kysely, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä e-lomakkeen avulla maaliskuussa 2014. Henkilöiden yhteystiedot saatiin MEKin asiakasrekistä. Kysymystyyppeinä olivat strukturoidut sekä avoimet kysymykset. Vastauksia saatiin yhteensä 37, jolloin vastausprosentiksi muodostui 20.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että sosiaalisen vastuullisuus toteutuu suomalaisissa majoituspalveluyrityksissä pääosin hyvin. Tulosten mukaan erityisen hyvin yrityksissä oli järjestetty työterveyshuolto ja mahdollistettu tarvittaessa joustavat työajat. Kaikissa kyselyyn vastanneiden yrityksissä toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselyitä ja 93 prosenttia yrityksistä otti osaa hyväntekeväisyyteen. Yrityksillä oli tulosten mukaan kehitettävää työntekijöiden kannustamisessa sekä hyvän palautteen antamisessa hyvästä työstä. Lisäksi yritysten turvallisuusasioita, erityisesti paloturvallisuutta tulisi kehittää.