Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Främjandet av barns psykiska hälsa inom småbarnspedagogiken: en kunskapsöversikt.

Weckström, Elin; Holmström, Emilia (2022)

 
Avaa tiedosto
Weckstrom_Holmstrom.PDF (461.6Kt)
Lataukset: 


Weckström, Elin
Holmström, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123350
Tiivistelmä
Både nationell och internationell statistik visar på att psykisk ohälsa är ett allt växande problem bland barn och unga. I Finland har tjänsterna för att hjälpa och stödja drabbade utvecklats mycket under de senaste åren, men vi behöver sätta in större insatser på det förebyggande arbetet. I skolor införs både nationella och lokala planer för hur man kan förebygga psykisk ohälsa, men i och med att upp till 50% av alla psykiska besvär visar sig första gången innan 14 års ålder så kan man argumentera för att insatserna behövs mycket tidigare.

Syftet med arbetet är skapandet av en kunskapsöversikt gällande främjandet av psykisk hälsa hos barn inom småbarnspedagogiken, och arbetets frågeställning är därmed följande:

Hur främja en god psykisk hälsa hos barn inom småbarnspedagogiken?

Vår förhoppning är att denna kunskapsöversikt kan stödja och utbilda personal inom småbarnspedagogiken till ökad förståelse för vad psykisk hälsa innebär hos barn samt hur man kan stärka den och ge barnen de rätta verktygen för psykisk hälsa.
Metoden för studien är en explorativ litteraturstudie, då det är den mest lämpliga för att undersöka ett kunskapsläge både nationellt och globalt.

Resultatet av denna studie består av en kunskapsöversikt som vägleder småbarnspedagoger i arbete för främjandet av psykisk hälsa hos barn inom småbarnspedagogik. Resultaten följer tre teman; personalens kompetens, praktiska tillvägagångssätt och lekens betydelse.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste