Muutosmatkan johtaminen: case Yritys X
Paukku, Laura (2022)
Paukku, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123365
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on erään media- ja teknologiayrityksen liiketoimintayksikkö, josta käytetään opinnäytetyössä nimeä Yritys X. Tavoitteena oli tutkia tässä liiketoimintayksikössä käynnissä olevaa muutosmatkaa ja tuottaa toimeksiantajan johtoryhmälle tietoa siitä, miten henkilöstö on ottanut muutoksen vastaan, jotta johtoryhmä voi vastausten perusteella laatia toimenpidesuunnitelmaa muutosmatkan seuraavaan vaiheeseen. Salassapitosopimuksen vuoksi toimeksiantajan nimeä ei paljasteta.
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa. Tutkimuskysymyksien kautta selvitettiin, miten henkilöstö kokee alkaneen muutosmatkan, toteutuvatko ja näkyvätkö muutoksella haetut tavoitteet, toimitaanko liiketoimintayksikössä uusien tapojen mukaisesti ja kokeeko henkilöstö, että avoimuus, arvostus ja vaikuttamisen mahdollisuudet ovat lisääntyneet. Vastausten saamiseksi toteutettiin kaksi henkilöstökyselyä puolen vuoden välein.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi muutosta, muutosjohtamista, viestintää ja ihmisten johtamista. Lähteinä käytettiin tieteellisiä kirjoituksia, liike-elämän asiantuntijoiden tekstejä ja muutosjohtamiseen ja liike-elämään liittyviä podcasteja.
Tutkimuksessa selvisi, että muutosmatka oli edennyt hyvin kyselyiden välillä. Ensimmäisessä henkilöstökyselyssä, muutosmatkan ollessa vielä melko tuore, henkilöstö koki huomattavasti enemmän hämmennystä ja vaikeita tunteita kuin jälkimmäisessä kyselyssä. Jälkimmäisen kyselyn vastauksissa näkyi rauhallisempi tunnelma, ja muutosmatkalla edistetyt asiat olivat ottaneet askeleita eteenpäin. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että henkilöstökyselyihin vastasi hyvin maltillinen määrä henkilöstöä ja kyselyiden anonymiteetin turvaamiseksi vastaajien henkilöllisyys ei ole tiedossa, joten ensimmäisen kyselyn vastaajat eivät välttämättä ole samoja henkilöitä kuin jälkimmäiseen kyselyyn vastanneet. Kyselyiden luotettavuuteen pitää siis suhtautua kriittisesti. Siitä huolimatta vastauksia voidaan pitää suuntaa antavana näkemyksenä muutosmatkan edistymisestä.
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa. Tutkimuskysymyksien kautta selvitettiin, miten henkilöstö kokee alkaneen muutosmatkan, toteutuvatko ja näkyvätkö muutoksella haetut tavoitteet, toimitaanko liiketoimintayksikössä uusien tapojen mukaisesti ja kokeeko henkilöstö, että avoimuus, arvostus ja vaikuttamisen mahdollisuudet ovat lisääntyneet. Vastausten saamiseksi toteutettiin kaksi henkilöstökyselyä puolen vuoden välein.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi muutosta, muutosjohtamista, viestintää ja ihmisten johtamista. Lähteinä käytettiin tieteellisiä kirjoituksia, liike-elämän asiantuntijoiden tekstejä ja muutosjohtamiseen ja liike-elämään liittyviä podcasteja.
Tutkimuksessa selvisi, että muutosmatka oli edennyt hyvin kyselyiden välillä. Ensimmäisessä henkilöstökyselyssä, muutosmatkan ollessa vielä melko tuore, henkilöstö koki huomattavasti enemmän hämmennystä ja vaikeita tunteita kuin jälkimmäisessä kyselyssä. Jälkimmäisen kyselyn vastauksissa näkyi rauhallisempi tunnelma, ja muutosmatkalla edistetyt asiat olivat ottaneet askeleita eteenpäin. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että henkilöstökyselyihin vastasi hyvin maltillinen määrä henkilöstöä ja kyselyiden anonymiteetin turvaamiseksi vastaajien henkilöllisyys ei ole tiedossa, joten ensimmäisen kyselyn vastaajat eivät välttämättä ole samoja henkilöitä kuin jälkimmäiseen kyselyyn vastanneet. Kyselyiden luotettavuuteen pitää siis suhtautua kriittisesti. Siitä huolimatta vastauksia voidaan pitää suuntaa antavana näkemyksenä muutosmatkan edistymisestä.