Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opiskelija-assistentit Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkään ja kestävän muotoilun koulutuksessa

Rapp, Aino (2022)

 
Avaa tiedosto
Rapp_Aino.pdf (4.530Mt)
Lataukset: 


Rapp, Aino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123413
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkään ja kestävän muotoilun koulutuksessa työskentelevien opiskelija-assistenttien työnkuvaa. Opinnäyte on samalla alustava selvitys tehtävään liittyvää kehityssuunnitelmaa varten. Työssä esitettiin kolme tutkimuskysymystä: Millainen on opiskelija-assistentin rooli hänen työskennellessään opetushenkilöstön ja opiskelijoiden kanssa? Mitä haasteita liittyy muotoilun opiskelija-assistentin tehtäviin? ja Miten muotoilun alan opiskelija-assistentin työnkuvaa voisi tulevaisuudessa kehittää?
Tiedonhankinnassa haastateltiin HAMKin muotoilun koulutuksessa opiskelija-assistentteina tällä hetkellä toimivia sekä sinne harjoittelunsa tehneitä henkilöitä. Lisäksi laadittiin opiskelija-assistentin tehtäviä ja roolia kartoittavat verkkokyselyt muotoilun opiskelijoille ja opetushenkilöstölle.
Teemahaastateltujen henkilöiden mukaan opiskelijan ja assistentin tehtävien yhdistäminen sujuu yleensä hyvin. Työ on suhteellisen itsenäistä, ja sitä on mahdollista suunnitella ja sovittaa omien opintojen mukaan. Opiskelija-assistentteina toimivien henkilöiden nimikkeitä ja toimenkuvia ei ole kuitenkaan selkeästi määritelty. Nimikkeiden moninaisuus ja tehtävien päällekkäisyys vaikeutti työnkuvan hahmottamista. Monet haastateltavista toivoivat työhönsä selkeämpää ohjeistusta.
Tärkeimmät tulokset osoittivat, että opettajat ja opiskelijat pitävät opiskelija-assistenttien työpanosta erittäin tärkeänä. Enemmistö painotti opiskelija-assistentin roolia laite-, materiaali- ja työtilavastaavana. Opiskelija-assistenttien merkitys muotoilun koulutuksessa kasvaa, ja työhön liittyvät tehtävät monipuolistuvat. Uusiin muotoilun tekniikoihin ja teknologioihin perehtyminen kuuluu Älykkään ja kestävän muotoilun keskeisiin vaatimuksiin. Kaksi yhteistä piirrettä liittyy opiskelija-assistentin tehtävään. Ensinnäkin muotoilijan opiskelija-assistentti hyödyntää työssään oman alansa ammatillista asiantuntijuutta. Toiseksi koulutuksen kaikissa profiileissa työhön sisältyy opiskelijoiden ohjaamista.
 
The purpose of the study was to examine the task and role of student assistants working in the Smart and Sustainable Design degree programme in Häme University of Applied Sciences (HAMK). The thesis was also written as a preliminary report for a development plan for the work of student assistants. Three research questions were presented: What is a student assistant’s role when working in close collaboration with teachers and students? What kind of challenges are involved in a student assistant’s work? and How could the work of student assistants be developed in future?
Two methods were applied to gather data. First, semi-structured interviews were conducted with informants who were either working as student assistants or had previously done their internship in the Smart and Sustainable Design degree programme. Second, web-based questionnaires were sent to teachers and students in the degree programme to collect information of the role and tasks of student assistants from their point of view.
According to the interviewed, combining the work of a student and a student assistant does not usually present problems. The work is independent, and it is possible for student assistants to plan their schedules flexibly so that they can simultaneously follow their own study plan. The job titles and task descriptions of student assistants have, however, not been clearly defined. Most of the interviewees hoped for more precise instructions for the work.
The results obtained implied that both teachers and students consider student assistants’ work important and relevant. The majority emphasized student assistants’ responsibility for equipment, materials and working facilities. In future the importance of student assistants will increase, and their tasks will become more diverse. Familiarity with new design techniques and technologies is among the core requirements. Two features characterize the work of student assistants. One is their chance to acquire and apply professional skills related to their own field. The other refers to guidance and assisting skills, which are an essential part of their work in all the profiles of Smart and Sustainable Design degree programme.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste