Kokemusasiantuntijoiden kokemuksia osallisuudesta Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen koulutuksen kehittämisestä
Kuronen, Aino; Pakarinen, Milja (2022)
Kuronen, Aino
Pakarinen, Milja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123265
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Perhekuntoutuskeskus Lausteen Asiakkaasta kumppaniksi -hanke. Hankkeen toiminta perustui New Yorkissa kehitettyyn toimintamalliin, jossa korostuu vanhempien osallisuus ja toimijuus lastensuojelussa. Hanke koulutti lastensuojelun läpikäyneitä vanhempia kokemuskumppaneiksi kokemuskumppani-koulutusmalliin pohjautuen. Tämän tutkimuksen kokemuskumppanit olivat päässeet osallistumaan koulutuksen sisällön työstämiseen, kuten eettisten periaatteiden pohtimiseen sekä koulutuksen sisältämien toimintamallien miettimiseen.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli saada kokemuskumppaneiden ääni kuuluviin ja selvittää, millä tavoin he olivat päässeet mukaan koulutuksen kehittämiseen. Tutkimuksen tulokset toimivat palautteena Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen työntekijöille koulutuksen sisällöstä, toimivuudesta sekä kokemuskumppaneiden osallisuuden toteutumisesta koulutuksen aikana.
Tässä opinnäytetyössä haastateltiin kolmea kokemuskumppani-koulutuksen käynyttä kokemuskumppania yksilöhaastatteluin Teamsin välityksellä. Haastatteluissa nousi esille, että kokemuskumppanit kokivat tulleensa kuulluiksi koulutuksen aikana. Kuulluksi tuleminen näkyi kokemuskumppaneiden vastauksissa mahdollisuutena antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia koulutukseen liittyen. Vastauksista ilmeni, että kokemuskumppaneiden osallisuuden toteutuminen näkyi koulutuksessa kokemuskumppaneiden aikaisempien koulutuksien ja tietotaidon hyödyntämisenä sekä mahdollisuutena toimia erilaisissa työtehtävissä ja rooleissa seuraavissa koulutuksissa.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli saada kokemuskumppaneiden ääni kuuluviin ja selvittää, millä tavoin he olivat päässeet mukaan koulutuksen kehittämiseen. Tutkimuksen tulokset toimivat palautteena Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen työntekijöille koulutuksen sisällöstä, toimivuudesta sekä kokemuskumppaneiden osallisuuden toteutumisesta koulutuksen aikana.
Tässä opinnäytetyössä haastateltiin kolmea kokemuskumppani-koulutuksen käynyttä kokemuskumppania yksilöhaastatteluin Teamsin välityksellä. Haastatteluissa nousi esille, että kokemuskumppanit kokivat tulleensa kuulluiksi koulutuksen aikana. Kuulluksi tuleminen näkyi kokemuskumppaneiden vastauksissa mahdollisuutena antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia koulutukseen liittyen. Vastauksista ilmeni, että kokemuskumppaneiden osallisuuden toteutuminen näkyi koulutuksessa kokemuskumppaneiden aikaisempien koulutuksien ja tietotaidon hyödyntämisenä sekä mahdollisuutena toimia erilaisissa työtehtävissä ja rooleissa seuraavissa koulutuksissa.