Sähköauton akkujen arvoketju: Ajovoima-akkujen arvoketjumalli Suomessa
Niittyviita, Emilia (2022)
Niittyviita, Emilia
Centria-ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112366547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112366547
Tiivistelmä
Tässä selvityksessä, joka on osa Battery Recycle – Akkupuisto -hanketta, pyritään luomaan käytöstä poistettujen sähköautojen ajovoima-akkujen arvoketjumalli, jota Suomessa voitaisiin toteuttaa materiaalin arvon ylläpitämiseksi ja
säilyttämiseksi rajojemme sisäpuolella. Akkujen kierrätys ja valmistus ovat herättäneet kiinnostusta viime vuosina myös
Suomessa, ja tähän liittyen on sekä suunnitteilla että jo rakennusvaiheessa akkujen kierrätys- ja valmistuslaitoksia. (Fortum
2020, Fortum 2021a, Fortum 2021b, Kokemäki 2021, Kokemäki 2022, MineralsGroup 2021, MineralsGroup 2022, Terrafame) Akkujen kiertotalouden kannalta asiaa tarkasteltaessa kierrätys sulkee materiaaliringin akkujen hyödyntämisestä
takaisin valmistukseen, mutta kierrätys ei ole ainoa vaihtoehto hyödyntää käytöstä poistuvien sähköautojen akustojen
sisältämää arvoa. Potentiaalinen uudelleenhyödyntäminen (akkujen korjaus, kunnostus ja muokkaus, eli uudelleenvalmistus ja uusiokäyttö) voisi pitkittää akkujen arvoketjua ja käyttöikää ennen kierrätystä. Tämä toiminta muodostaisi
samalla yhden lisälenkin akkujen arvoketjuun, mahdollistaen akkujen kiertotalouteen liittyvää liiketoimintaa kierrätyksen
ulkopuolella. (Albertsen, Richter, Peck, Dalhammar & Plepys 2021, Hua, Liu, Zhou, Huang, Ling & Yang 2021) Selvityksen
aikana tarkastellaan erilaisia tutkimuksessa esitettyjä arvoketjumalleja ja niiden osa-alueiden erilaisia variaatioita. Näiden pohjalta pyritään löytämään Suomen oloihin sopiva malli sekä toteutustapa käytöstä poistettavien sähköautojen
ajovoima-akkujen arvon säilyttämiseksi pienellä, mutta maantieteellisesti laajalla markkina-alueella. Tämän pohjalta
selvitys esittää käytetyille akustoille (ajovoima-akku) arvoketjumallin, jota Suomessa voitaisiin soveltaa.
säilyttämiseksi rajojemme sisäpuolella. Akkujen kierrätys ja valmistus ovat herättäneet kiinnostusta viime vuosina myös
Suomessa, ja tähän liittyen on sekä suunnitteilla että jo rakennusvaiheessa akkujen kierrätys- ja valmistuslaitoksia. (Fortum
2020, Fortum 2021a, Fortum 2021b, Kokemäki 2021, Kokemäki 2022, MineralsGroup 2021, MineralsGroup 2022, Terrafame) Akkujen kiertotalouden kannalta asiaa tarkasteltaessa kierrätys sulkee materiaaliringin akkujen hyödyntämisestä
takaisin valmistukseen, mutta kierrätys ei ole ainoa vaihtoehto hyödyntää käytöstä poistuvien sähköautojen akustojen
sisältämää arvoa. Potentiaalinen uudelleenhyödyntäminen (akkujen korjaus, kunnostus ja muokkaus, eli uudelleenvalmistus ja uusiokäyttö) voisi pitkittää akkujen arvoketjua ja käyttöikää ennen kierrätystä. Tämä toiminta muodostaisi
samalla yhden lisälenkin akkujen arvoketjuun, mahdollistaen akkujen kiertotalouteen liittyvää liiketoimintaa kierrätyksen
ulkopuolella. (Albertsen, Richter, Peck, Dalhammar & Plepys 2021, Hua, Liu, Zhou, Huang, Ling & Yang 2021) Selvityksen
aikana tarkastellaan erilaisia tutkimuksessa esitettyjä arvoketjumalleja ja niiden osa-alueiden erilaisia variaatioita. Näiden pohjalta pyritään löytämään Suomen oloihin sopiva malli sekä toteutustapa käytöstä poistettavien sähköautojen
ajovoima-akkujen arvon säilyttämiseksi pienellä, mutta maantieteellisesti laajalla markkina-alueella. Tämän pohjalta
selvitys esittää käytetyille akustoille (ajovoima-akku) arvoketjumallin, jota Suomessa voitaisiin soveltaa.