Yhdessä luodaan parhaat tarinat: toimintatapoja reality-sarjojen tarinan luomisprosessin parantamiseksi leikkaajien näkökulmasta
Honkanen, Aino (2022)
Honkanen, Aino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toimintatapoja, joilla reality-sarjojen tarinan luomisprosessia voitaisiin parantaa leikkaajien näkökulmasta. Työ on saanut innoituksensa havainnoista, joita olen tehnyt toimittuani leikkaajana vuodesta 2012. Reality-leikkaajan työssä on haasteita aikataulun, kommunikaation ja tiimityön kanssa. Leikkaaja on harvoin enää vain leikkaaja, vaan usein myös käsikirjoittaja ilman sille varattua aikaa sekä resursseja.
Opinnäytetyö käsittelee nimenomaan reality-sarjoja, sillä niiden tarinaa ei voida käsikirjoittaa ennen kuvauksia. Näin ollen tarinaa luodaan pitkälti vielä jälkituotannossa. Halusin tuoda esille leikkaajien näkökulmaa, sillä tv-tuotantojen toimintatavoista ja tiimityöstä on tehty tutkimusta lähinnä tuottajien ja käsikirjoittajien näkökulmasta. Työni teoreettisessa viitekehyksessä luon katsauksen realityyn genrenä, sen historiaan ja tuotantotapaan, sekä esittelen hyvän tiimityön keskeisiä ominaisuuksia.
Kyseessä on tapaustutkimus, eli tarkoituksena oli kartoittaa nykytilannetta ja esitellä mahdollisia ratkaisuja haasteisiin. Opinnäytetyön aineisto on kerätty ensin haastattelemalla leikkaajia, sekä aineiston analyysin ja koonnin jälkeen järjestämällä workshop nykyisellä työpaikallani lokakuussa 2022, missä muilla työyhteisön jäsenillä asemastaan ja työnkuvastaan riippumatta oli mahdollisuus kommentoida ja arvioida saavutettua aineistoa.
Tämä opinnäytetyö on ennen kaikkea kartoitus siitä, millaisia haasteita leikkaajat tarinan luomisprosessissa kohtaavat, sekä konkreettisista muutosehdotuksista nykyisiin toimintatapoihin, jotta näitä haasteita saataisiin ratkaistua. Työn lopulla esitellään myös kaavio (kuva 3), jossa toivotut toimintatavat on yhdistetty uudenlaiseksi reality-sarjojen tuotantomalliksi. Tätä mallia voidaan pitää eräänlaisena lähtökohtana tai muistilistana tuotannoille, joissa halutaan ottaa paremmin huomioon tarinan luomisprosessin ongelmat. Vaikka aineisto koskee vain reality-sarjoja, on ehdotettua tuotantomallia mahdollista hyödyntää myös esimerkiksi television viihde-sarjojen tekemisessä.
Työ toteutettiin maaliskuussa 2021 – marraskuussa 2022.
Opinnäytetyö käsittelee nimenomaan reality-sarjoja, sillä niiden tarinaa ei voida käsikirjoittaa ennen kuvauksia. Näin ollen tarinaa luodaan pitkälti vielä jälkituotannossa. Halusin tuoda esille leikkaajien näkökulmaa, sillä tv-tuotantojen toimintatavoista ja tiimityöstä on tehty tutkimusta lähinnä tuottajien ja käsikirjoittajien näkökulmasta. Työni teoreettisessa viitekehyksessä luon katsauksen realityyn genrenä, sen historiaan ja tuotantotapaan, sekä esittelen hyvän tiimityön keskeisiä ominaisuuksia.
Kyseessä on tapaustutkimus, eli tarkoituksena oli kartoittaa nykytilannetta ja esitellä mahdollisia ratkaisuja haasteisiin. Opinnäytetyön aineisto on kerätty ensin haastattelemalla leikkaajia, sekä aineiston analyysin ja koonnin jälkeen järjestämällä workshop nykyisellä työpaikallani lokakuussa 2022, missä muilla työyhteisön jäsenillä asemastaan ja työnkuvastaan riippumatta oli mahdollisuus kommentoida ja arvioida saavutettua aineistoa.
Tämä opinnäytetyö on ennen kaikkea kartoitus siitä, millaisia haasteita leikkaajat tarinan luomisprosessissa kohtaavat, sekä konkreettisista muutosehdotuksista nykyisiin toimintatapoihin, jotta näitä haasteita saataisiin ratkaistua. Työn lopulla esitellään myös kaavio (kuva 3), jossa toivotut toimintatavat on yhdistetty uudenlaiseksi reality-sarjojen tuotantomalliksi. Tätä mallia voidaan pitää eräänlaisena lähtökohtana tai muistilistana tuotannoille, joissa halutaan ottaa paremmin huomioon tarinan luomisprosessin ongelmat. Vaikka aineisto koskee vain reality-sarjoja, on ehdotettua tuotantomallia mahdollista hyödyntää myös esimerkiksi television viihde-sarjojen tekemisessä.
Työ toteutettiin maaliskuussa 2021 – marraskuussa 2022.