Alle kouluikäisten koripallokerhon ohjaajan opas
Kivinen, Riikka (2022)
Kivinen, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223540
Tiivistelmä
Lasten liikuntaharrastuksilla on suuri yhteiskunnallinen merkitys. Liikkuvista lapsista kasvaa terveelliset elämäntavat omaavia aikuisia. Monipuolisella toiminnalla kehitetään lasten taitoja ja osaamista kokonaisvaltaisesti, niin fyysisesti, sosiaalisesti kuin psyykkisestikin. Yksi tämän opinnäytetyön tärkeimmistä tavoitteista oli auttaa ohjaajia ymmärtämään, suunnittelemaan sekä toteuttamaan laadukasta ja monipuolista toimintaa. Toinen tärkeä tavoite oli tuoda ilmi pitkäjänteisen toiminnan hyödyt niin lajin näkökulmasta, kuin lasten kehittymisen kannalta.
Opinnäytetyössä paneuduttiin pääasiassa harjoitustapahtuman suunnitteluun vaikuttaviin seikkoihin. Tavoitteena oli luoda helposti käyttöönotettava opas, jota on mahdollista hyödyntää käytännön työssä.
Työn tuotosta aletaan jakamaan seuroille käyttöön, samalla keräten palautetta ja kehitysideoita. Näin opasta on mahdollista kehittää yhteisöllisesti vieläkin paremmin seuratoimijoita palvelevaksi. Lähtökohdat eri seuroissa ja ohjaajilla ovat erilaisia, joten tärkeää oli pitää opas mahdollisimman helposti käytettävänä sekä sovellettavana.
Oppaan sisältöihin on kerätty näkemyksiä kyseisen ikäryhmän parissa työskenteleviltä valmentajilta ja ohjaajilta, jotta opas kohdentuu käytännön työssä tärkeisiin seikkoihin.
Opas sisältää vinkkejä kausi- ja tuntisuunnitelmien luomiseen, valmiita malleja sekä leikkipankin. Oppaasta löytyy myös lisämateriaalivinkkejä, joita motivoituneimmat ohjaajat pystyvät hyödyntämään itsensä kehittämisessä. Oppaan tarkoituksena on edesauttaa suunnitelmallisen, pitkäjänteisen, monipuolisen ja laadukkaan toiminnan toteutusta myös pienten lasten kanssa.
Oppaan kehittämisen kannalta on tärkeää levittää tätä ensimmäistä versiota, kerätä siitä palautetta ja kehittää sen sisältöjä sekä muotoa. Jokainen seura pystyy tekemään omat päätöksensä siitä, millä laajuudella opasta halutaan hyödyntää. Opasta käyttäessä syntyy varmasti ehdotuksia uusista sisällöistä ja teemoista. Näin ollen olisi mahdollista tehdä jatko-osa tai -osia seurojen käyttöön.
Tulevaisuudessa voikin olla, että yhden oppaan sijasta olisikin useampi eri teemaa käsittelevä opas. Näistä eri teemoista seurat voisivat hyödyntää juuri heidän tarpeisiinsa sopivia.
Opinnäytetyössä paneuduttiin pääasiassa harjoitustapahtuman suunnitteluun vaikuttaviin seikkoihin. Tavoitteena oli luoda helposti käyttöönotettava opas, jota on mahdollista hyödyntää käytännön työssä.
Työn tuotosta aletaan jakamaan seuroille käyttöön, samalla keräten palautetta ja kehitysideoita. Näin opasta on mahdollista kehittää yhteisöllisesti vieläkin paremmin seuratoimijoita palvelevaksi. Lähtökohdat eri seuroissa ja ohjaajilla ovat erilaisia, joten tärkeää oli pitää opas mahdollisimman helposti käytettävänä sekä sovellettavana.
Oppaan sisältöihin on kerätty näkemyksiä kyseisen ikäryhmän parissa työskenteleviltä valmentajilta ja ohjaajilta, jotta opas kohdentuu käytännön työssä tärkeisiin seikkoihin.
Opas sisältää vinkkejä kausi- ja tuntisuunnitelmien luomiseen, valmiita malleja sekä leikkipankin. Oppaasta löytyy myös lisämateriaalivinkkejä, joita motivoituneimmat ohjaajat pystyvät hyödyntämään itsensä kehittämisessä. Oppaan tarkoituksena on edesauttaa suunnitelmallisen, pitkäjänteisen, monipuolisen ja laadukkaan toiminnan toteutusta myös pienten lasten kanssa.
Oppaan kehittämisen kannalta on tärkeää levittää tätä ensimmäistä versiota, kerätä siitä palautetta ja kehittää sen sisältöjä sekä muotoa. Jokainen seura pystyy tekemään omat päätöksensä siitä, millä laajuudella opasta halutaan hyödyntää. Opasta käyttäessä syntyy varmasti ehdotuksia uusista sisällöistä ja teemoista. Näin ollen olisi mahdollista tehdä jatko-osa tai -osia seurojen käyttöön.
Tulevaisuudessa voikin olla, että yhden oppaan sijasta olisikin useampi eri teemaa käsittelevä opas. Näistä eri teemoista seurat voisivat hyödyntää juuri heidän tarpeisiinsa sopivia.