Etätyön johtaminen myyntityössä: esihenkilön käsikirja
Autio, Emma; Mäkinen, Emmi (2022)
Autio, Emma
Mäkinen, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223554
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee etätyötä ja sen johtamista myyntityössä. Aihe valikoitui opinnäytetyöhön sen ajankohtaisuuden vuoksi. Vuoden 2020 alussa koronapandemia ajoi monet työntekijät etätyöhön ja monet esihenkilöt joutuivat uuden tilanteen äärelle, kun johtaminen tapahtuikin täysin etänä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda esihenkilöille käsikirja hyvästä etätyön johtamisesta myyntityössä. Esihenkilön käsikirja rajattiin koskemaan myynnin etätyön johtamista, sillä tutkintomme painottuu myyntiosaamiseen ja aihe koettiin kiinnostavaksi.
Opinnäytetyössä toteutettiin määrällinen kyselytutkimus, joka kohdistettiin myyntityötä etänä tekeville työntekijöille. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin työntekijöiden ajatuksia hyvästä etätyön johtamisesta ja selvitettiin, millaista tukea he kaipaavat. Opinnäytetyön teoriaosuus painottuu etätyön- ja myyntityön johtamisen eri osa- alueisiin sekä määrällisen tutkimuksen toteutustapaan ja vaiheisiin. Määrällisen tutkimuksen lisäksi neljää myyntityön esihenkilöä haastateltiin. Esihenkilöhaastatteluilla haluttiin saada laajempi näkökulma opinnäytetyöhön ja käsikirjaan. Määrällisessä kyselytutkimuksessa sekä esihenkilöhaastatteluissa vastaajat esiintyivät anonyymeinä.
Tutkimuksen perusteella nousi esiin se, että ihmiset eivät ole valmiita enää palamaan toimistoille kokoaikaisesti. Tutkimuksen vastaajat kokivat, että etätyö on mielekästä ja keskittyminen on helpompaa kotitoimistoilla. Tutkimuksessa nousi useissa kysymyksissä esiin myös, että vastaajat kokivat työmatkojen pois jäännin hyvänä asiana niin vapaa-ajan kuin myös perhe-elämän osalta. Tutkimukseen vastanneista henkilöistä osa koki etätyön tuoneen yksinäisyyden tunteita ja eristäytyneisyyttä työyhteisöstä. Etätyössä haasteellisena koettiin esihenkilön ja informaation huono saavutettavuus. Moni kaipasi tiimin läsnäoloa ympärilleen sekä palautetta ja kiitosta omasta työstään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda esihenkilöille käsikirja hyvästä etätyön johtamisesta myyntityössä. Esihenkilön käsikirja rajattiin koskemaan myynnin etätyön johtamista, sillä tutkintomme painottuu myyntiosaamiseen ja aihe koettiin kiinnostavaksi.
Opinnäytetyössä toteutettiin määrällinen kyselytutkimus, joka kohdistettiin myyntityötä etänä tekeville työntekijöille. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin työntekijöiden ajatuksia hyvästä etätyön johtamisesta ja selvitettiin, millaista tukea he kaipaavat. Opinnäytetyön teoriaosuus painottuu etätyön- ja myyntityön johtamisen eri osa- alueisiin sekä määrällisen tutkimuksen toteutustapaan ja vaiheisiin. Määrällisen tutkimuksen lisäksi neljää myyntityön esihenkilöä haastateltiin. Esihenkilöhaastatteluilla haluttiin saada laajempi näkökulma opinnäytetyöhön ja käsikirjaan. Määrällisessä kyselytutkimuksessa sekä esihenkilöhaastatteluissa vastaajat esiintyivät anonyymeinä.
Tutkimuksen perusteella nousi esiin se, että ihmiset eivät ole valmiita enää palamaan toimistoille kokoaikaisesti. Tutkimuksen vastaajat kokivat, että etätyö on mielekästä ja keskittyminen on helpompaa kotitoimistoilla. Tutkimuksessa nousi useissa kysymyksissä esiin myös, että vastaajat kokivat työmatkojen pois jäännin hyvänä asiana niin vapaa-ajan kuin myös perhe-elämän osalta. Tutkimukseen vastanneista henkilöistä osa koki etätyön tuoneen yksinäisyyden tunteita ja eristäytyneisyyttä työyhteisöstä. Etätyössä haasteellisena koettiin esihenkilön ja informaation huono saavutettavuus. Moni kaipasi tiimin läsnäoloa ympärilleen sekä palautetta ja kiitosta omasta työstään.
