Opiskelijan mielen hyvinvoinnin tukeminen työssäoppimisen aikana ammatillisessa oppilaitoksessa
Juhkov, Anna (2022)
Juhkov, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223611
Tiivistelmä
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen mukaan mielenterveyden edistäminen on mielen hyvinvoinnin vahvistamista. Nuoren psyykkinen oireilu heikentää opiskelukykyä. Mielenterveydenhäiriöt voivat johtaa opintojen keskeytymiseen sekä syrjäytymiseen työelämästä ja koulutuksesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille opiskelijoiden kokemuksia siitä, millä tavoin opiskelijan mielen hyvinvointia voidaan tukea työssäoppimisen jaksolla ja millaisena opiskelijat kokevat oman mielen hyvinvoinnin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää opiskelijan mielen hyvinvoinnin edistämisessä ja tukemisessa työssäoppimisjakson aikana. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kohderyhmänä oli Saskyn Tampereen palvelualojen ammattioppilaitoksen opiskelijat. Aineiston analyysi on toteutettu opinnäytetyössä aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittivat opiskelijoiden oman mielen hyvinvoinnin olevan vaihteleva. He kokivat mielen hyvinvointinsa tasapainoiseksi, mutta kokivat koulun tuottavan stressiä ja psyykkistä kuormitusta. Opiskelijat kokivat itsellään olevan huolta omista tulevaisuuteen liittyvistä suunnitelmista, he tunnistivat väsymystä, joka aiheutti haasteita suoriutua päivän tehtävistä. Tässä tutkimuksessa opiskelijat toivat esille, että heidän mielen hyvinvointiansa työssäoppimisen aikana tukivat sosiaalinen vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa, mielekkäät tulevaisuuden näkymät, terveellisten elämäntapojen noudattaminen ja riittävä vapaa-aika. Lisäksi merkittävänä tukevana tekijänä nousi esille hyvin vastaanottava työssäoppimispaikka.
Jatkossa olisi tärkeää pohtia millä tavoin voitaisiin tukea opiskelijan mielen hyvinvointia arjessa ja työssäoppimisessa tiiviissä yhteistyössä työpaikkojen ja koulun kesken. Tällä tavoin voitaisiin vähentää opiskelijan stressiä ja lisätä jaksamisen tasoa opinnoissa ja kiinnostusta valitsemaansa alaa kohtaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille opiskelijoiden kokemuksia siitä, millä tavoin opiskelijan mielen hyvinvointia voidaan tukea työssäoppimisen jaksolla ja millaisena opiskelijat kokevat oman mielen hyvinvoinnin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää opiskelijan mielen hyvinvoinnin edistämisessä ja tukemisessa työssäoppimisjakson aikana. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kohderyhmänä oli Saskyn Tampereen palvelualojen ammattioppilaitoksen opiskelijat. Aineiston analyysi on toteutettu opinnäytetyössä aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittivat opiskelijoiden oman mielen hyvinvoinnin olevan vaihteleva. He kokivat mielen hyvinvointinsa tasapainoiseksi, mutta kokivat koulun tuottavan stressiä ja psyykkistä kuormitusta. Opiskelijat kokivat itsellään olevan huolta omista tulevaisuuteen liittyvistä suunnitelmista, he tunnistivat väsymystä, joka aiheutti haasteita suoriutua päivän tehtävistä. Tässä tutkimuksessa opiskelijat toivat esille, että heidän mielen hyvinvointiansa työssäoppimisen aikana tukivat sosiaalinen vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa, mielekkäät tulevaisuuden näkymät, terveellisten elämäntapojen noudattaminen ja riittävä vapaa-aika. Lisäksi merkittävänä tukevana tekijänä nousi esille hyvin vastaanottava työssäoppimispaikka.
Jatkossa olisi tärkeää pohtia millä tavoin voitaisiin tukea opiskelijan mielen hyvinvointia arjessa ja työssäoppimisessa tiiviissä yhteistyössä työpaikkojen ja koulun kesken. Tällä tavoin voitaisiin vähentää opiskelijan stressiä ja lisätä jaksamisen tasoa opinnoissa ja kiinnostusta valitsemaansa alaa kohtaan.