YAMK-tutkinnon opinnäytetöiden hyödyt kohdeorganisaatioille : tarkastelussa Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto
Latva, Anni; Lundán-Lähteenmäki, Maija (2022)
Latva, Anni
Lundán-Lähteenmäki, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323697
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto vastaa maisteritason tutkintoa. Tutkintoon kuuluu toteutettavaksi työelämälähtöinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tekijä toimii opinnäytetyön projektipäällikkönä ja työn toteuttamisessa muutosjohtajana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa opinnäytetöiden sisältöjä käytettyjen teemojen, johtamismallien ja opinnäytetöistä saadun hyödyn näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa YAMK opinnäytetöistä ja niiden tuottamasta hyödystä sekä kehittämistarpeesta sosiaali- ja terveysalalla, joita voidaan hyödyntää tutkinnon opinnäytetöiden kehittämisessä. Toimeksiantajana tutkimukselle oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistosta hyödyt analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä sekä teemat ja johtamismallit sisällön erittelyllä. Aineisto kerättiin Theseus-järjestelmästä vuosina 2017–2021 valmistuneista 93 opinnäytetyöstä.
Opinnäytetöiden pääteemoiksi muodostui työhyvinvointi, esihenkilötyö, työn sujuvuus, muutosprosessi, laatu, palvelut, asiakaslähtöisyys, digitaalisuus sekä moniammatillisuus. Johtamismalleista käytetyimmät olivat muutosjohtaminen, laatujohtaminen, henkilöstöjohtaminen ja osaamisen johtaminen. 25 % opinnäytetöistä tuotti kohdeorganisaatioille konkreettista hyötyä, joihin luetaan uusi toimintamalli, kehitetty palvelu tai teknologinen ratkaisu, koulutusmateriaali sekä uusi tieto nykytilasta ja kehittämisehdotuksia. 75 % opinnäytetöistä tuotti hyötynä uutta tietoa nykytilasta ja kehittämisehdotuksia.
Hyödyistä uuden tiedon tuottaminen on lisääntynyt, minkä takia organisaatioille tulisi painottaa enemmän sen tärkeyttä. Teemoista ja johtamismalleista löytyi yhtäläisyyksiä sekä ristiriitaisuutta. Teemoissa tulisi painottaa enemmän digitaalisuutta, moniammatillisuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Johtamismalleissa taas tulisi painottaa enemmän työhyvinvointiin liittyviä johtamismalleja. Tulosten perusteella organisaation tulisi enemmän osallistua opinnäytetyöprosessiin. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään kohdeorganisaatioille tuotetun hyödyn käyttöönoton selvittämistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistosta hyödyt analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä sekä teemat ja johtamismallit sisällön erittelyllä. Aineisto kerättiin Theseus-järjestelmästä vuosina 2017–2021 valmistuneista 93 opinnäytetyöstä.
Opinnäytetöiden pääteemoiksi muodostui työhyvinvointi, esihenkilötyö, työn sujuvuus, muutosprosessi, laatu, palvelut, asiakaslähtöisyys, digitaalisuus sekä moniammatillisuus. Johtamismalleista käytetyimmät olivat muutosjohtaminen, laatujohtaminen, henkilöstöjohtaminen ja osaamisen johtaminen. 25 % opinnäytetöistä tuotti kohdeorganisaatioille konkreettista hyötyä, joihin luetaan uusi toimintamalli, kehitetty palvelu tai teknologinen ratkaisu, koulutusmateriaali sekä uusi tieto nykytilasta ja kehittämisehdotuksia. 75 % opinnäytetöistä tuotti hyötynä uutta tietoa nykytilasta ja kehittämisehdotuksia.
Hyödyistä uuden tiedon tuottaminen on lisääntynyt, minkä takia organisaatioille tulisi painottaa enemmän sen tärkeyttä. Teemoista ja johtamismalleista löytyi yhtäläisyyksiä sekä ristiriitaisuutta. Teemoissa tulisi painottaa enemmän digitaalisuutta, moniammatillisuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Johtamismalleissa taas tulisi painottaa enemmän työhyvinvointiin liittyviä johtamismalleja. Tulosten perusteella organisaation tulisi enemmän osallistua opinnäytetyöprosessiin. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään kohdeorganisaatioille tuotetun hyödyn käyttöönoton selvittämistä.