Päihderiippuvuuteen liittyvä stigma
Liimatainen, Heini; Laine, Markus (2022)
Liimatainen, Heini
Laine, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitenpodcastien kuunteleminen
vaikuttaa ihmisten olemassa oleviin käsityksiin päihderiippuvuudesta
kärsivistä ihmisistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tilaajalle tietoa
podcasteina tuotetusta materiaalin käytettävyydestä tilaajan
koulutustarkoituksiin.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä käsityksiä
päihderiippuvuudesta kärsiviin ihmisiin liittyy ja miten käsitykset muuttuvat
podcastien kuuntelun kautta. Podcastit ovat äänitallenteita, jotka on julkaistu
verkkoon. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Tutkimusaineisto kerättiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun
sairaanhoitajaopiskelijoilta. Sairaanhoitajaopiskelijat vastasivat ensimmäiseen
avoimeen kysymykseen ja katsoivat podcastit, mikäli käsitys
päihderiippuvuudesta kärsivää ihmistä kohtaan muuttui, vastasivat he vielä
toiseen avoimeen kysymykseen. Kyselytutkimuksen aineistosta tehtiin
sisällönanalyysi. Tulosten mukaan opiskelijoiden asenteet ja ajatukset päihderiippuvuudesta
kärsiviä ihmisiä kohtaan vaihtelivat negatiivisista neutraaleihin. Suurin osa
opiskelijoista näkee päihderiippuvuuden sairautena, mutta kokee silti
päihderiippuvuudesta kärsivän ihmisen kohtaamisen ahdistavana ja
pelottavana. Podcastien kuuntelemisen jälkeen suurin osa opiskelijoista ei
kokenut käsityksensä muuttuneen.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tehdä samankaltainen kyselytutkimus tavallisille
kansalaisille, joilla ole sosiaali- ja terveysalan koulutusta The purpose of the thesis was to find out how watching podcasts affected
people's existing perceptions of people suffering from drug addiction. The aim
of the thesis was to provide the commissioner with information about the
usability of the material produced as podcasts for the subscriber's educational
purposes. The research questions of the thesis were to following what
perceptions were associated with people suffering from drug addiction? How
had their perceptions of a person changed through watching the podcasts?
The thesis was carried out as qualitative research. The research material was
collected from nursing students at the South-Eastern Finland University of
Applied Sciences. The nursing students answered an open-ended
questionnaire, watched podcasts, and answered another open-ended
question, if their perception of a person suffering from drug addiction had
changed after the survey, the material was processed with content analysis.
The results revealed that students’ attitudes and thoughts towards people
suffering from drug addiction ranged from negative to neutral. Most of the
students regarded drug addiction as a disease, but still find meeting a person
suffering from drug addiction to be distressing and scary. After watching the
podcasts, most students did not feel that their perceptions had changed.
In the future, it would be good to conduct a similar survey for ordinary citizens
who do not have social work or health care education.
vaikuttaa ihmisten olemassa oleviin käsityksiin päihderiippuvuudesta
kärsivistä ihmisistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tilaajalle tietoa
podcasteina tuotetusta materiaalin käytettävyydestä tilaajan
koulutustarkoituksiin.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä käsityksiä
päihderiippuvuudesta kärsiviin ihmisiin liittyy ja miten käsitykset muuttuvat
podcastien kuuntelun kautta. Podcastit ovat äänitallenteita, jotka on julkaistu
verkkoon. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Tutkimusaineisto kerättiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun
sairaanhoitajaopiskelijoilta. Sairaanhoitajaopiskelijat vastasivat ensimmäiseen
avoimeen kysymykseen ja katsoivat podcastit, mikäli käsitys
päihderiippuvuudesta kärsivää ihmistä kohtaan muuttui, vastasivat he vielä
toiseen avoimeen kysymykseen. Kyselytutkimuksen aineistosta tehtiin
sisällönanalyysi. Tulosten mukaan opiskelijoiden asenteet ja ajatukset päihderiippuvuudesta
kärsiviä ihmisiä kohtaan vaihtelivat negatiivisista neutraaleihin. Suurin osa
opiskelijoista näkee päihderiippuvuuden sairautena, mutta kokee silti
päihderiippuvuudesta kärsivän ihmisen kohtaamisen ahdistavana ja
pelottavana. Podcastien kuuntelemisen jälkeen suurin osa opiskelijoista ei
kokenut käsityksensä muuttuneen.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tehdä samankaltainen kyselytutkimus tavallisille
kansalaisille, joilla ole sosiaali- ja terveysalan koulutusta
people's existing perceptions of people suffering from drug addiction. The aim
of the thesis was to provide the commissioner with information about the
usability of the material produced as podcasts for the subscriber's educational
purposes. The research questions of the thesis were to following what
perceptions were associated with people suffering from drug addiction? How
had their perceptions of a person changed through watching the podcasts?
The thesis was carried out as qualitative research. The research material was
collected from nursing students at the South-Eastern Finland University of
Applied Sciences. The nursing students answered an open-ended
questionnaire, watched podcasts, and answered another open-ended
question, if their perception of a person suffering from drug addiction had
changed after the survey, the material was processed with content analysis.
The results revealed that students’ attitudes and thoughts towards people
suffering from drug addiction ranged from negative to neutral. Most of the
students regarded drug addiction as a disease, but still find meeting a person
suffering from drug addiction to be distressing and scary. After watching the
podcasts, most students did not feel that their perceptions had changed.
In the future, it would be good to conduct a similar survey for ordinary citizens
who do not have social work or health care education.