Perehdyttäminen: nuorisotyön yksikön esihenkilöiden näkemyksiä henkilökunnan perehdyttämisen tavoitteista
Hänninen, Kirsi (2022)
Hänninen, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323640
Tiivistelmä
Opinnäytetyn tavoitteena oli selvittää nuorisotyön yksikön esihenkilöiden näkemyksiä henkilökunnan perehdyttämisen tavoitteista. Työn tilaajana on Länsisuomalaisen kaupungin nuorisoyksikkö. Kyseisessä yksikössä on ollut käytössä yhteinen perehdyttämismateriaali noin kymmenen vuotta, ja nyt perehdyttämistä ollaan kehittämässä. Yleisellä tasolla perehdyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimia, joilla saatetaan työntekijä työtehtävänsä äärelle. Perehdyttämistä tapahtuu ensisijaisesti uuden työntekijän aloittaessa työtään, mutta sitä tarvitaan myös siinä veiheessa, kun työtehtävä muuttuu oleellisesti, palataan pidemmältä poissaolojaksolta tai organisaatio muuttuu oleellisesti. Perehdyttämisellä pyritään työtehtävien haltuun ottamisen lisäksi työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lisäämiseen. Sillä on myös vahva merkistys työntekijän työpaikkaan sitoutumisen näkökulmasta sekä motivaation lisääjänä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmateriaali kerättiin narratiivisella aineistonhankinnalla. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: ”Miten nuorisotyön yksikön esihenkilöt kertovat henkilökunnan perehdyttämisen tavoitteista?” Kootusta aineistosta nousi neljä teemaa, joilla esihenkilöt kuvasivat perehdyttämisen tavoitteita: 1.) tieto työstä, 2.) ymmärrys työn merkityksestä, 3.) kuva kokonaisuudesta sekä 4.) tutustuminen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että esihenkilöiden näkemysten perusteella perehdyttämisen tavoitteita ovat ainakin seuraavat: työntekijä tietää työnkuvansa ja hän ymmärtää miksi työtä tehdään, hän saa myös kuvan siitä kokonaisuudesta jossa työskentelee sekä tiedostaa oman roolinsa osana tätä kokonaisuutta. Perehdyttämisen tavoite on mahdollistaa se, että työntekijä voi toteuttaa työtehtäväänsä yhdenvertaisena ja aktiivisena työyhteisönsä jäsenenä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmateriaali kerättiin narratiivisella aineistonhankinnalla. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: ”Miten nuorisotyön yksikön esihenkilöt kertovat henkilökunnan perehdyttämisen tavoitteista?” Kootusta aineistosta nousi neljä teemaa, joilla esihenkilöt kuvasivat perehdyttämisen tavoitteita: 1.) tieto työstä, 2.) ymmärrys työn merkityksestä, 3.) kuva kokonaisuudesta sekä 4.) tutustuminen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että esihenkilöiden näkemysten perusteella perehdyttämisen tavoitteita ovat ainakin seuraavat: työntekijä tietää työnkuvansa ja hän ymmärtää miksi työtä tehdään, hän saa myös kuvan siitä kokonaisuudesta jossa työskentelee sekä tiedostaa oman roolinsa osana tätä kokonaisuutta. Perehdyttämisen tavoite on mahdollistaa se, että työntekijä voi toteuttaa työtehtäväänsä yhdenvertaisena ja aktiivisena työyhteisönsä jäsenenä.