”Ei minulla ole enää mitään tekosyytä olla tulematta.” : Oulun teatterin ei-kävijät palvelun kehittäjinä
Lamberg, Marika (2022)
Lamberg, Marika
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423826
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke toteutettiin Oulun teatterissa syksyllä 2021. Kehittämishankkeeseen haettiin teatterissa harvoin tai ei koskaan käyneitä aikuisia, jotka osallistuivat teatterin kehittäjäryhmän toimintaan viiden käyntikerran ajan. Ryhmässä käsiteltiin keskustellen sekä erilaisin toiminnallisin ja taidelähtöisin menetelmin ei-kävijyyden syitä ja sitä, voisiko teatteri tehdä sinne tulemisen helpommaksi tutustuttamalla ryhmäläiset teatteriin talona, taidemuotona ja sosiaalisena kohtaamispaikkana. Kehittäjäryhmäläisten avulla pyrittiin myös kartuttamaan Oulun teatterin ymmärrystä erilaisista teatteriin tulemisen esteistä, sekä saavutettavuudesta, tasa-arvoisuudesta ja osallisuudesta. Työn tarkoituksena on kehittää yleisötyötä sekä parantaa teatterin saavutettavuutta esteitä purkamalla.
Kehittäjäryhmältä ja tähän hankkeeseen liittyneestä yhteistyöstä kerätty aineisto on kehittämishankkeen empiirisenä tutkimusaineistona. Aineiston mukaan aikuisissa ei-kävijöissä on henkilöitä, joita teatterissa käyminen kiinnostaa, mutta joilla käymisen esteenä on joko taloudellinen, sosiaalinen tai fyysinen kynnys. Kynnyksiä voi madaltaa muun muassa yleisötyömenetelmin.
Aikaisemman tutkimustiedon perusteella kulttuurilaitosten ei-kävijöitä ei voi niputtaa yhdeksi ryhmäksi, vaan ei-kävijyyden syyt ovat moninaiset. Yleisötyön kehittämistä tulisi viedä passiivisesta vastaanottamisesta toimijuutta ja osallisuutta vahvistavaan suuntaan. Tämän työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että aikuisille ei-kävijöille suunnatut ryhmämuotoiset yleisötyömuodot voivat toimia teatteriin lähtemisen kannusteena sekä sosiaalisen osallisuuden vahvistajana. Tämä vaatii kuitenkin yleisötyöresursseja, suunnittelua ja vaikutusten arviointia. This development project was carried out at the Oulu Theatre in autumn 2021. Adults who had rarely or never attended the theatre were sought for the development project, and they participated in the activities of the theatre developer group for five visits. The group discussed the reasons for non-participating and whether theatre could make visiting there easier by introducing the group to the theatre as a building, art form and social meeting place. Developer group also sought to improve the Oulu Theatre's understanding of various barriers to entering the theatre, as well as accessibility, equality and inclusion. The purpose of the work is to develop Oulu Theater’s audience development as well as to improve theatre’s accessibility by dismantling barriers.
The data collected from the developer group and from the cooperation in this project are empirical research material of the development project. According to data, among the adult non-participators are individuals who are interested in going to the theatre but who are impeded by either economic, social or physical threshold. Thresholds can be lowered for example by means of audience development methods.
Based on previous research data, non-participators of cultural institutions cannot be lumped into a single group; the reasons for non-participating are diverse. The audience development should move from passive reception to strengthening agency and inclusion. As a conclusion to this work, group forms of audience development aimed at adult non-participators can serve as an incentive to participate as well as a strengthening of social inclusion. However, it requires resources, planning and impact assessment for audience development.
Kehittäjäryhmältä ja tähän hankkeeseen liittyneestä yhteistyöstä kerätty aineisto on kehittämishankkeen empiirisenä tutkimusaineistona. Aineiston mukaan aikuisissa ei-kävijöissä on henkilöitä, joita teatterissa käyminen kiinnostaa, mutta joilla käymisen esteenä on joko taloudellinen, sosiaalinen tai fyysinen kynnys. Kynnyksiä voi madaltaa muun muassa yleisötyömenetelmin.
Aikaisemman tutkimustiedon perusteella kulttuurilaitosten ei-kävijöitä ei voi niputtaa yhdeksi ryhmäksi, vaan ei-kävijyyden syyt ovat moninaiset. Yleisötyön kehittämistä tulisi viedä passiivisesta vastaanottamisesta toimijuutta ja osallisuutta vahvistavaan suuntaan. Tämän työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että aikuisille ei-kävijöille suunnatut ryhmämuotoiset yleisötyömuodot voivat toimia teatteriin lähtemisen kannusteena sekä sosiaalisen osallisuuden vahvistajana. Tämä vaatii kuitenkin yleisötyöresursseja, suunnittelua ja vaikutusten arviointia.
The data collected from the developer group and from the cooperation in this project are empirical research material of the development project. According to data, among the adult non-participators are individuals who are interested in going to the theatre but who are impeded by either economic, social or physical threshold. Thresholds can be lowered for example by means of audience development methods.
Based on previous research data, non-participators of cultural institutions cannot be lumped into a single group; the reasons for non-participating are diverse. The audience development should move from passive reception to strengthening agency and inclusion. As a conclusion to this work, group forms of audience development aimed at adult non-participators can serve as an incentive to participate as well as a strengthening of social inclusion. However, it requires resources, planning and impact assessment for audience development.