Eri tapoja sovittaa klarinettiteoksia alttosaksofonille
Balázs, Albert (2022)
Balázs, Albert
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheeksi valittiin pieni segmentti sovittamisen suuresta kentästä, eli tutkimus kohdennettiin klarinettiteosten siirtämiseen alttosaksofonille. Tarkoitus oli selvittää asian toimivuus eri näkökulmien kautta. Ongelmana nähtiin näiden kahden soittimen hieman erilaiset äänialat, niiden eri vireyksien aiheuttamat haasteet, tietyt tekniset pulmat varsinkin saksofonin altissimorekisterissä, pianostemman siirtämiset uuteen sävellajiin ja estetiikan säilyttäminen. Tehtäväksi jäi selvittää edellä mainittujen ongelmien parhaat ratkaisut ja laatia niihin sopivat menetelmät.
Tuloksena nähtiin kolmen eri sovitustavan toimivuus: aluksi valmiiden transkriptioiden eli esimerkkiteosten ja sittemmin myös omien töiden kautta. Pohdittiin jokaisen sovitustavan edut ja haasteet. Päädyttiin siihen, että soivan äänialan säilyttäminen on paras vaihtoehto erityisesti estetiikan suhteen, mikäli soittajan taito riittää sellaisen transkription laadukkaaseen esittämiseen. Huomattiin, että sovitustyö kannattaa niin pedagogiikan, uusien musiikkielämyksien kuin saksofonin ohjelmiston laajentamisenkin kannalta.
Johtopäätöksenä voidaan todistaa tällaisen sovittamisen hyöty varsinkin tekijän omilla, tämän opinnäytetyön sivutuotoksena valmistuneilla transkriptioilla, sillä niitä voidaan käyttää monipuolisesti opetustyössä ja konserttilavoilla. Hyvin onnistunut uusvanha teos voi motivoida alttosaksofonisteja löytämään uusia haasteita ja kehittämään soittotaitoaan myös yleisöä miellyttävämpään suoritukseen.
Tuloksena nähtiin kolmen eri sovitustavan toimivuus: aluksi valmiiden transkriptioiden eli esimerkkiteosten ja sittemmin myös omien töiden kautta. Pohdittiin jokaisen sovitustavan edut ja haasteet. Päädyttiin siihen, että soivan äänialan säilyttäminen on paras vaihtoehto erityisesti estetiikan suhteen, mikäli soittajan taito riittää sellaisen transkription laadukkaaseen esittämiseen. Huomattiin, että sovitustyö kannattaa niin pedagogiikan, uusien musiikkielämyksien kuin saksofonin ohjelmiston laajentamisenkin kannalta.
Johtopäätöksenä voidaan todistaa tällaisen sovittamisen hyöty varsinkin tekijän omilla, tämän opinnäytetyön sivutuotoksena valmistuneilla transkriptioilla, sillä niitä voidaan käyttää monipuolisesti opetustyössä ja konserttilavoilla. Hyvin onnistunut uusvanha teos voi motivoida alttosaksofonisteja löytämään uusia haasteita ja kehittämään soittotaitoaan myös yleisöä miellyttävämpään suoritukseen.