Sähköisen harrastuskalenterin käyttöönoton markkinointisuunnitelma Parikkalassa
Rönkkönen, Sirpa (2022)
Rönkkönen, Sirpa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423893
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Parikkalan kunnan liikuntatoimelle. Tavoitteena oli laatia sähköisen harrastuskalenterin käyttöönoton markkinointisuunnitelma. Markkinoinnin tavoitteena on saada Parikkalan kunnan alueella toimivat urheiluseurat ja yhdistykset ottamaan harrastuskalenteri aktiiviseen käyttöön. Tutkimustuloksien sekä palvelumuotoilun avulla kehitettiin markkinointi- sekä toimintasuunnitelmaa, jossa ideointi- ja yhteistyökumppanina toimi Etelä-Karjalan yhdistys ry:n hankekoordinaattori. Työn lopputuloksena syntyi paitsi pohdintaa yhteistyön lisäämisestä kunnan ja järjestöjen kesken, myös markkinointisuunnitelma harrastuskalenterin käyttöönottoa varten kevään 2023 aikana.
Kohderyhmää tutkittaessa käytettiin kysely- sekä haastattelututkimusta. Tutkimuksissa kävi ilmi, että tietoa muiden tarjoamista harrastuksista on heikosti saatavilla tai se on pirstaloitunutta. Harrastusten tarjoajat kokivat haasteina harrastusmahdollisuuksien päällekkäisyyttä, vähäisiä harrastajamääriä sekä ohjaajien saatavuutta. Markkinointisuunnitelman kehittämisvaiheessa syntyi ajatus siitä, että pelkkä harrastuskalenteri mainonta ei sellaisenaan riitä motivoimaan yhdistyksiä opettelemaan uusia tapoja toimia.
Johtopäätöksenä edellisestä syntyi markkinointisuunnitelma, jonka keskeiseksi kärjeksi nostettiin yhteistyön lisääminen eri yhdistysten ja seurojen välillä, sekä vuorovaikutteinen yhteistyö kunnan kanssa. Yhteistyön käynnistäminen Parikkalan alueella on ajoitettu toteutumaan vuoden 2023 alkupuolella. Sen tavoitteena on luoda yhteistyöelin, joka toimii järjestöjen rakenteena sekä kunnan yhteistyökumppanina. Harrastuskalenterin käyttöönotto nivoutuu näin osaksi Kumppanuus- hanketta, ja se tulee olemaan osa kuntien ja kunnan alueella toimivien yhdistysten ja seurojen yhteistyömallia sisältyen kokonaisuuteen kunta- järjestötyön kehittämisestä.
Kohderyhmää tutkittaessa käytettiin kysely- sekä haastattelututkimusta. Tutkimuksissa kävi ilmi, että tietoa muiden tarjoamista harrastuksista on heikosti saatavilla tai se on pirstaloitunutta. Harrastusten tarjoajat kokivat haasteina harrastusmahdollisuuksien päällekkäisyyttä, vähäisiä harrastajamääriä sekä ohjaajien saatavuutta. Markkinointisuunnitelman kehittämisvaiheessa syntyi ajatus siitä, että pelkkä harrastuskalenteri mainonta ei sellaisenaan riitä motivoimaan yhdistyksiä opettelemaan uusia tapoja toimia.
Johtopäätöksenä edellisestä syntyi markkinointisuunnitelma, jonka keskeiseksi kärjeksi nostettiin yhteistyön lisääminen eri yhdistysten ja seurojen välillä, sekä vuorovaikutteinen yhteistyö kunnan kanssa. Yhteistyön käynnistäminen Parikkalan alueella on ajoitettu toteutumaan vuoden 2023 alkupuolella. Sen tavoitteena on luoda yhteistyöelin, joka toimii järjestöjen rakenteena sekä kunnan yhteistyökumppanina. Harrastuskalenterin käyttöönotto nivoutuu näin osaksi Kumppanuus- hanketta, ja se tulee olemaan osa kuntien ja kunnan alueella toimivien yhdistysten ja seurojen yhteistyömallia sisältyen kokonaisuuteen kunta- järjestötyön kehittämisestä.