Teknologian vaikutus työntekijäkokemukseen HR-ympäristössä
Suursalmi, Jenni (2022)
Suursalmi, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423910
Tiivistelmä
Työntekijäkokemuksen merkitys osana yrityksen menestystä on tunnistettu viimeisten vuosien saatossa. Yritysten on yhä tärkeämpää rakentaa työpaikkoja, jossa työntekijät todella haluavat työskennellä, sillä kilpailu osaajista on kovaa ja hyvällä työntekijäkokemuksella on tunnistettu olevan myös suora vaikutus yrityksen tulokseen. Hyvän työntekijäkokemuksen omaavissa yrityksissä pystytään usein tuottamaan parempaa asiakaskokemusta sekä kehittämään uusia innovaatioita muita yrityksiä nopeammin. Työntekijäkokemus muodostuu yrityksen kulttuurin, työympäristön sekä teknologian pohjalta. Kaikki nämä elementit ovat sidoksissa toisiinsa, mikä tarkoittaa, että aidosti hyvän työntekijäkokemuksen luomiseksi, yrityksen pitää keskittyä kaikkiin kolmeen osa-alueeseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten esihenkilöiden työntekijäkokemusta saataisiin kehitettyä opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa HR-järjestelmiin keskittyvän kehityksen avulla. Aihetta tarkasteltiin erityisesti tiedon löydettävyyden näkökulmasta. Työn tietoperustassa käsiteltiin työntekijäkokemusta ja erityisesti teknologian vaikutusta työntekijäkokemukseen, sekä kohdeorganisaatiossa käytössä olevan intranet-alustan SharePointin ja HR-järjestelmän toiminnallisuuksia. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sekä yrityksen esihenkilöiden haastattelua että palautteen keräämistä projektin aikana toteutetun prototyypin avulla. Opinnäytetyö toteutettiin noin kuuden kuukauden mittaisen jakson aikana vuonna 2022.
Työn konkreettisena tuotoksena toteutettiin tiedon löydettävyyttä helpottavia muutoksia kohdeorganisaation HR-järjestelmään sekä intranettiin, minkä lisäksi työssä annettiin tulevaisuuteen suuntavia kehitysehdotuksia yrityksen HR-järjestelmien kehittämiseen erityisesti esihenkilöiden työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Työn lähestymistapa oli siis sekoitus toiminta- ja tapaustutkimusta. Opinnäytetyöprojektin myötä esihenkilöille tarkoitetun tiedon löydettävyyttä onnistuttiin konkreettisten muutosten avulla parantamaan, mutta kerätyn palautteen perusteella kehitystyötä tulee kuitenkin jatkaa, jotta muutoksessa päästään entistä parempaan lopputulokseen. Tulevaisuuden jatkokehityksen näkökulmasta kohdeorganisaation tulee harkita käytössä olevan HR-järjestelmän tiedon löytämistä helpottavien toiminnallisuuksien käyttöönottoa työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Lisäksi yrityksessä on tärkeä pohtia pidemmän tähtäimen strategiaa HR-järjestelmien kehittämisen ympärille, sekä erityisesti järjestelmien mahdollista yhdistämistä työntekijäkokemusympäristön taakse, jolloin loppukäyttäjien kokemuksesta tulee nykyistä saumattomampaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten esihenkilöiden työntekijäkokemusta saataisiin kehitettyä opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa HR-järjestelmiin keskittyvän kehityksen avulla. Aihetta tarkasteltiin erityisesti tiedon löydettävyyden näkökulmasta. Työn tietoperustassa käsiteltiin työntekijäkokemusta ja erityisesti teknologian vaikutusta työntekijäkokemukseen, sekä kohdeorganisaatiossa käytössä olevan intranet-alustan SharePointin ja HR-järjestelmän toiminnallisuuksia. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sekä yrityksen esihenkilöiden haastattelua että palautteen keräämistä projektin aikana toteutetun prototyypin avulla. Opinnäytetyö toteutettiin noin kuuden kuukauden mittaisen jakson aikana vuonna 2022.
Työn konkreettisena tuotoksena toteutettiin tiedon löydettävyyttä helpottavia muutoksia kohdeorganisaation HR-järjestelmään sekä intranettiin, minkä lisäksi työssä annettiin tulevaisuuteen suuntavia kehitysehdotuksia yrityksen HR-järjestelmien kehittämiseen erityisesti esihenkilöiden työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Työn lähestymistapa oli siis sekoitus toiminta- ja tapaustutkimusta. Opinnäytetyöprojektin myötä esihenkilöille tarkoitetun tiedon löydettävyyttä onnistuttiin konkreettisten muutosten avulla parantamaan, mutta kerätyn palautteen perusteella kehitystyötä tulee kuitenkin jatkaa, jotta muutoksessa päästään entistä parempaan lopputulokseen. Tulevaisuuden jatkokehityksen näkökulmasta kohdeorganisaation tulee harkita käytössä olevan HR-järjestelmän tiedon löytämistä helpottavien toiminnallisuuksien käyttöönottoa työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Lisäksi yrityksessä on tärkeä pohtia pidemmän tähtäimen strategiaa HR-järjestelmien kehittämisen ympärille, sekä erityisesti järjestelmien mahdollista yhdistämistä työntekijäkokemusympäristön taakse, jolloin loppukäyttäjien kokemuksesta tulee nykyistä saumattomampaa.