Uusien tuotteiden lanseerausten vaikutukset liiketoimintaan
Kivinen, Tea (2022)
Kivinen, Tea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tyyppinä on päiväkirjamuoto, jossa kuvataan toimintaa kesän 2022 aikana projektin parissa nimeltään Soossi, joka on seurapelejä valmistava sekä myyvä verkkokauppabisnes. Opinnäytetyö muodostuu kymmenen viikon raportointiosuuden ympärille ja siinä kerrotaan päivittäisistä työtehtävistä, onnistumisista, haasteista sekä kehityskohteista kyseisen projektin parissa.
Työn tavoitteena oli selvittää uusien tuotteiden lanseerausten vaikutukset liiketoimintaan. Soossin liiketoiminta oli pitkään toiminnassa niin, että kaupan valikoima rajoittui ainoastaan yhteen tuotteeseen. Kuluneen kesän aikana verkkokaupan tuotevalikoima kasvoi usealla uudella tuotteella ja tässä työssä haluttiin paneutua tuotteiden lanseerausten johtamiin vaikutuksiin niin positiivisesti kuin negatiivisesti.
Työn raporttiosuudessa käsitellään viikkotasolla, mitä verkkokauppabisnes vaatii, millaisten työtehtävien parissa toimitaan, millaista oppia kesän aikana on kertynyt eri verkkokauppaan liittyvillä osa-alueilla sekä millaisia kokeiluja on suoritettu yllättävillä ja jopa kiireellisillä aikatauluilla.
Työn tarkoituksena oli kehittää opinnäytetyön tekijän toimintaa verkkokauppayrittäjänä. Lisäksi tämän opinnäytetyön avulla haluttiin löytää liiketoiminnan onnistumisia, joista viedä oppeja uudelleen käytäntöön sekä selvittää toiminnan ongelmakohtia. Näiden havaintojen pohjalta työn tavoitteena oli mahdollisesti parantaa toimintaa tulevaisuuteen sekä löytää haasteet, joita kannattaa välttää, kun haluaa viedä liiketoimintaa eteenpäin ja kehittää sitä entistäkin paremmaksi.
Työn tavoitteena oli selvittää uusien tuotteiden lanseerausten vaikutukset liiketoimintaan. Soossin liiketoiminta oli pitkään toiminnassa niin, että kaupan valikoima rajoittui ainoastaan yhteen tuotteeseen. Kuluneen kesän aikana verkkokaupan tuotevalikoima kasvoi usealla uudella tuotteella ja tässä työssä haluttiin paneutua tuotteiden lanseerausten johtamiin vaikutuksiin niin positiivisesti kuin negatiivisesti.
Työn raporttiosuudessa käsitellään viikkotasolla, mitä verkkokauppabisnes vaatii, millaisten työtehtävien parissa toimitaan, millaista oppia kesän aikana on kertynyt eri verkkokauppaan liittyvillä osa-alueilla sekä millaisia kokeiluja on suoritettu yllättävillä ja jopa kiireellisillä aikatauluilla.
Työn tarkoituksena oli kehittää opinnäytetyön tekijän toimintaa verkkokauppayrittäjänä. Lisäksi tämän opinnäytetyön avulla haluttiin löytää liiketoiminnan onnistumisia, joista viedä oppeja uudelleen käytäntöön sekä selvittää toiminnan ongelmakohtia. Näiden havaintojen pohjalta työn tavoitteena oli mahdollisesti parantaa toimintaa tulevaisuuteen sekä löytää haasteet, joita kannattaa välttää, kun haluaa viedä liiketoimintaa eteenpäin ja kehittää sitä entistäkin paremmaksi.