Laatukäsikirjan laatiminen tilitoimistolle
Haapala, Elina (2014)
Haapala, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatukäsikirjan laatimisen aloittaminen tilitoimistolle. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tehtiin kohdeyrityksenä toimineen tilitoimiston toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli laatia kohdeyrityksen käyttöön laatukäsikirjan alustava sisällysluettelo sekä yhtenä laatukäsikirjan osana prosessikuvaus yhdestä tilitoimiston palveluprosesseista.
Opinnäytetyössä käytetty aineisto koottiin eri sidosryhmien erilaisista laatuvaatimuksista. Suomen Taloushallintoliitto ry:n laatuohjeita tarkasteltiin tärkeänä tekijänä tilitoimistopalveluiden laadun määrittämisessä. Mutta kohdeyrityksen näkemykset laadusta sekä kohdeyrityksen asiakkaiden tarpeet ja toiveet olivat silti tärkeimmät laatuvaatimukset, joita pidettiin silmällä läpi opinnäytetyön.
Opinnäytetyössä tutkittiin kirjanpitoprosessin sisältöä ja kulkua. Sen pohjalta laadittiin prosessikuvaus. Kuvaus tehtiin perustasolla, jotta sitä olisi helppo mukauttaa palvelemaan kaikkien kohdeyrityksen asiakkaiden tarpeita. Kuvausta testattiin yhdellä esimerkkiasiakkaalla. Prosessikuvaus osoittautui päteväksi ja kohdeyrityksen tarpeisiin sopeutuvaksi.
Opinnäytetyössä käytetty aineisto koottiin eri sidosryhmien erilaisista laatuvaatimuksista. Suomen Taloushallintoliitto ry:n laatuohjeita tarkasteltiin tärkeänä tekijänä tilitoimistopalveluiden laadun määrittämisessä. Mutta kohdeyrityksen näkemykset laadusta sekä kohdeyrityksen asiakkaiden tarpeet ja toiveet olivat silti tärkeimmät laatuvaatimukset, joita pidettiin silmällä läpi opinnäytetyön.
Opinnäytetyössä tutkittiin kirjanpitoprosessin sisältöä ja kulkua. Sen pohjalta laadittiin prosessikuvaus. Kuvaus tehtiin perustasolla, jotta sitä olisi helppo mukauttaa palvelemaan kaikkien kohdeyrityksen asiakkaiden tarpeita. Kuvausta testattiin yhdellä esimerkkiasiakkaalla. Prosessikuvaus osoittautui päteväksi ja kohdeyrityksen tarpeisiin sopeutuvaksi.