Leikki mielessä : toiminta- ja oppimisympäristön kehittäminen 3-5 vuotiaiden ryhmässä
Parkkila, Susanna (2022)
Parkkila, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423968
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää erään päiväkodin 3-5 vuotiaiden ryhmätilan toiminta- ja oppimisympäristöä. Tavoitteena oli kehittää tilaa niin, että se olisi käytännöllinen ja toimiva henkilökunnan kannalta, sekä inspiroiva ja leikkiä edistävä lasten kannalta.
Teoreettinen viitekehys tässä kehittämistyössä koostuu leikin teoriasta ja merkityksestä, sekä toiminta- ja oppimisympäristöjen käsitteiden avaamisesta teoriassa ja käytännössä. Toteutetut toiminta- ja oppimisympäristöjen muutokset perustuvat teoriaan leikin merkityksestä tälle ikäryhmälle ja teoriaan hyvän oppimisympäristön ominaisuuksista, henkilökunnan ja lasten haastatteluista saatuihin tietoihin ja toivomuksiin, sekä omaan havainnointiini nykyisen tilan toimivuudesta. Kehittämistyön menetelminä käytettiin teemahaastattelua, ryhmähaastattelua, sekä omaa havainnointia.
Kehittämistyön tuloksena syntyi päiväkodin 3-5 vuotiaiden ryhmän aikuisten ja lasten toiveiden mukainen toiminta- ja oppimisympäristö.
Teoreettinen viitekehys tässä kehittämistyössä koostuu leikin teoriasta ja merkityksestä, sekä toiminta- ja oppimisympäristöjen käsitteiden avaamisesta teoriassa ja käytännössä. Toteutetut toiminta- ja oppimisympäristöjen muutokset perustuvat teoriaan leikin merkityksestä tälle ikäryhmälle ja teoriaan hyvän oppimisympäristön ominaisuuksista, henkilökunnan ja lasten haastatteluista saatuihin tietoihin ja toivomuksiin, sekä omaan havainnointiini nykyisen tilan toimivuudesta. Kehittämistyön menetelminä käytettiin teemahaastattelua, ryhmähaastattelua, sekä omaa havainnointia.
Kehittämistyön tuloksena syntyi päiväkodin 3-5 vuotiaiden ryhmän aikuisten ja lasten toiveiden mukainen toiminta- ja oppimisympäristö.