Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajien kokemuksia korona-ajan etätyöstä : työhyvinvointi, itsensä johtaminen ja tuen tarve

Hakanen, Mirka (2022)

 
Avaa tiedosto
Hakanen_Mirka.pdf (1.140Mt)
Lataukset: 


Hakanen, Mirka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112424001
Tiivistelmä
Korona-aikana tunnemme vuodenvaihteessa 2019–2020 alkaneen Covid19-pandemian. Koulut siirtyivät etäopetukseen, jolloin sekä opettajat että oppilaat työskentelivät kotoa käsin. Etätyö ja etäopetus aiheuttivat monenlaisia ajatuksia ja seurauksia, joita nyt on lähdetty tutkimaan. Tämä opinnäytetyö tehtiin Kestävä aivoterveys -hankkeen toimeksiantona, ja se on osa laajempaa kokonaisuutta työhyvinvoinnin edistämisen tutkimuksesta.

Opinnäytetyötutkimuksen tarkoitus oli selvittää opettajien kokemuksia korona-ajan etätyön aikaisesta tuen tarpeesta, työhyvinvoinnista ja itsensä johtamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoutta opettajien kokemuksista: miten korona-ajan etätyö on vaikuttanut työhyvinvointiin ja itsensä johtamiseen sekä millaista tukea tarvitaan, jotta jatkossa vastaavissa tilanteissa voidaan toimia paremmin.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 361 tamperelaista peruskoulun opettajaa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään kyselyn kysymysten 22, 23 ja 25 laadulliseen sisällönanalyysiin. Myös aiempi teoria ja kirjallisuuskatsaus on toteutettu kysymysten aihepiiristä.

Opetusta ja opettajaa tukevat toimet olivat monimuotoinen vastausryhmä, missä työyhteisön tuki korostui. Työhyvinvointia lisäsivät vapaa-aika ja läheiset, työyhteisö ja työ sekä itsestä huolehtiminen. Itsensä johtamisen taidot jaettiin hyviin, keskinkertaisiin ja heikkoihin, ja pääosin taidot koetiin hyväksi.

Johtopäätöksenä todetaan, että korona-ajan etäopetus ja etätyö ei tuonut tyydytystä ja helpotusta peruskoulun opettajille opettajien työnkuvan vuoksi. Yleisesti ajateltuna etätyön joustavuus ja vapaus valita omat työskentelytavat sekä -ajat lisäävät halua olla etätyössä. Opettajan työnkuvassa on oppilaiden ja oppituntien vuoksi tietyt raamit ja työajat, joita tulee noudattaa. Näin ollen opettajat kokevat helpompana tehdä työtä kouluissa kasvokkain oppilaiden ja muun henkilökunnan kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste