Furuvik Pihasauna: Instagram- markkinoinnin aloittaminen
Kivelä, Aliisa (2022)
Kivelä, Aliisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524010
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli kehittää ja edistää Furuvikin Pihasaunan Instagram- markkinointia. Instagram on yrityksille tärkeä markkinoinnin keino, sillä se on suosittu kanava, jossa ihmiset etsivät jatkuvasti uutta tietoa yrityksistä, sekä heidän tuotteistansa ja palveluista. Opinnäytetyössä kehityskohteena oli erityisesti Furuvikin Pihasauna, jonka markkinointi on jäänyt vähäiseksi ja hajanaiseksi, eikä sille ole luotu varsinaista markkinointisuunnitelmaa.
Tavoitteena oli luoda Furuvikin Pihasaunalle markkinointisuunnitelma, jota tulevaisuudessa lähdettäisiin käytännössä toteuttamaan. Suunnitelman muodoksi valikoitui vuosikello, joka olisi sopiva pienemmälle yritykselle. Vuosikellon avulla Pihasaunan markkinointia voitaisiin tehostaa ja sen avulla tavoitettaisiin uusia ja vanhoja asiakkaita palaamaan takaisin tiloihin. Vuosikelloa voidaan alkaa käyttämään aktiivisesti ja sitä voidaan tarvittaessa muokata tai selventää, mikäli asiakkaiden tarpeet muuttuvat suunnitelman edetessä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui Instagramista kanavana, sekä minkälaisia hyötyjä siitä voi yritykselle olla. Lisäksi tietoperustassa perehdyttiin Instagramissa käytettäviin sisältömuotoihin ja minkälainen sisältö puhuttelee asiakkaita. Myös asiakaspersoonien tärkeys ja vaikuttajien hyödyntäminen yrityksen Instagram- markkinoinnissa selkeytettiin tietoperustaan pohjautuvassa kappaleessa. Tietoperustan luomisessa käytettiin erilaisia Instagram- markkinointiin liittyviä lähteitä, kuten markkinointitoimistojen sivuja ja Instagram- markkinointiin erikoistuvia kirjallisuuslähteitä. Tietoperustassa viitattiin myös vuosikellon luomisessa.
Opinnäytetyö oli menetelmältään toiminnallinen, eli sen tarkoituksena oli luoda toimiva tuotos, jolla ratkaistaan jonkin ongelma. Opinnäytetyö toteutettiin luomalla Instagram- markkinoinnin vuosikellon, johon lisättiin tärkeät päivämäärät ja ajankohdat vuodessa. Työssä hyödynnettiin Instagram- analytiikkaa, jolla saatiin ajankohtaista tietoa asiakkaiden Instagram- aktiivisuudesta, sekä demografiset tiedot. Tietoja saatiin myös Furuvikin henkilökunnalta, jotka ovat tekemisissä asiakkaiden kanssa ja tuntevat heidän tarpeensa ja toiveensa. Lisäksi oikeiden asiakkaiden tiedoista rakennettiin kolme asiakaspersoonaa, joiden avulla markkinointia on helpompi suunnitella oikeanlaiseksi.
Markkinoinnin vuosikellon avulla Furuvikin Pihasaunalle saatiin luotua vuosikello, jonka avulla markkinoinnista voidaan tehdä suunnitelmallista ja toimivaa sekä yritykselle, että sen asiakkaille. Vuosikellon avulla tärkeät päivämäärät ovat Pihasaunalla tiedossa etukäteen, jolloin markkinointia pystytään suunnittelemaan entistä paremmin. Suunnitelmallisen markkinoinnin avulla Pihasaunalle saadaan uusia asiakkaita, mutta pystytään houkuttelemaan takaisin myös vanhoja, palaavia asiakkaita.
Tavoitteena oli luoda Furuvikin Pihasaunalle markkinointisuunnitelma, jota tulevaisuudessa lähdettäisiin käytännössä toteuttamaan. Suunnitelman muodoksi valikoitui vuosikello, joka olisi sopiva pienemmälle yritykselle. Vuosikellon avulla Pihasaunan markkinointia voitaisiin tehostaa ja sen avulla tavoitettaisiin uusia ja vanhoja asiakkaita palaamaan takaisin tiloihin. Vuosikelloa voidaan alkaa käyttämään aktiivisesti ja sitä voidaan tarvittaessa muokata tai selventää, mikäli asiakkaiden tarpeet muuttuvat suunnitelman edetessä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui Instagramista kanavana, sekä minkälaisia hyötyjä siitä voi yritykselle olla. Lisäksi tietoperustassa perehdyttiin Instagramissa käytettäviin sisältömuotoihin ja minkälainen sisältö puhuttelee asiakkaita. Myös asiakaspersoonien tärkeys ja vaikuttajien hyödyntäminen yrityksen Instagram- markkinoinnissa selkeytettiin tietoperustaan pohjautuvassa kappaleessa. Tietoperustan luomisessa käytettiin erilaisia Instagram- markkinointiin liittyviä lähteitä, kuten markkinointitoimistojen sivuja ja Instagram- markkinointiin erikoistuvia kirjallisuuslähteitä. Tietoperustassa viitattiin myös vuosikellon luomisessa.
Opinnäytetyö oli menetelmältään toiminnallinen, eli sen tarkoituksena oli luoda toimiva tuotos, jolla ratkaistaan jonkin ongelma. Opinnäytetyö toteutettiin luomalla Instagram- markkinoinnin vuosikellon, johon lisättiin tärkeät päivämäärät ja ajankohdat vuodessa. Työssä hyödynnettiin Instagram- analytiikkaa, jolla saatiin ajankohtaista tietoa asiakkaiden Instagram- aktiivisuudesta, sekä demografiset tiedot. Tietoja saatiin myös Furuvikin henkilökunnalta, jotka ovat tekemisissä asiakkaiden kanssa ja tuntevat heidän tarpeensa ja toiveensa. Lisäksi oikeiden asiakkaiden tiedoista rakennettiin kolme asiakaspersoonaa, joiden avulla markkinointia on helpompi suunnitella oikeanlaiseksi.
Markkinoinnin vuosikellon avulla Furuvikin Pihasaunalle saatiin luotua vuosikello, jonka avulla markkinoinnista voidaan tehdä suunnitelmallista ja toimivaa sekä yritykselle, että sen asiakkaille. Vuosikellon avulla tärkeät päivämäärät ovat Pihasaunalla tiedossa etukäteen, jolloin markkinointia pystytään suunnittelemaan entistä paremmin. Suunnitelmallisen markkinoinnin avulla Pihasaunalle saadaan uusia asiakkaita, mutta pystytään houkuttelemaan takaisin myös vanhoja, palaavia asiakkaita.