Työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen vaikutus rekrytointiin : case Posti Group Oyj
Kauranen, Viivi (2022)
Kauranen, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524032
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään työnantajamielikuvan, työntekijäkokemuksen sekä työelämän muutosten vaikutusta rekrytointiin. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Posti Group Oyj:lle ja aloite tutkimukselle tuli toimeksiantajalta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, miksi rekrytointi Postin varhaisjakeluun on haastavaa ja miten keskeistä potentiaalista kohderyhmää eli opiskelijoita voisi houkutella paremmin. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joilla Postin varhaisjakelun työvoiman saatavuus ja vaihtuvuus olisi hallitumpaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää työnantajamielikuvan, työntekijäkokemuksen sekä työelämän muutoksen teorioita. Opinnäytetyö sisältää myös tutkimuksen toteutuksen, tulosten analyysin sekä toimenpidesuunnitelman.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällistä eli kvantitatiivista ja laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin korkeakouluopiskelijoille suunnattuna verkkokyselynä. Kyselylomake laadittiin toimeksiantajalta saatujen tutkimuskysymysten sekä opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Kyselyssä kartoitettiin korkeakouluopiskelijoiden toiveita tulevaisuuden työtä kohtaan sekä heidän työnantajamielikuvaansa Postista. Kyselyyn vastasi 426 korkeakouluopiskelijaa. Kyselyn tuloksia analysoitiin ja verrattiin teoreettiseen viitekehykseen.
Kehittämällä työntekijäkokemusta ja työnantajamielikuvaa rekrytointi helpottuu ja työntekijöiden vaihtuvuus pienenee sitoutuneisuuden kehittymisen myötä. Tutkimuksen vastausten perusteella tärkeimmiksi tekijöiksi työssä nousivat hyvä työyhteisö ja työilmapiiri, työn ja vapaa-ajan tasapaino sekä henkilökohtainen arvostus. Lisäksi kyselyn vastauksissa korostui hyvän ja osaavan esihenkilön merkitys. Kyselyn vastaukset antoivat arvokasta tietoa siitä, mitä potentiaaliset työntekijät haluavat työltään. Tulosten avulla toimeksiantajayritys pystyy kehittämään toimintaansa niin, että vaihtuvuus pienentyisi ja työnantajamielikuva parantuisi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimenpidesuunnitelma työnantajamielikuvan parantamiseen, jonka avulla toimeksiantaja voisi parantaa työvoiman saatavuutta ja hallittavuutta.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällistä eli kvantitatiivista ja laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin korkeakouluopiskelijoille suunnattuna verkkokyselynä. Kyselylomake laadittiin toimeksiantajalta saatujen tutkimuskysymysten sekä opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Kyselyssä kartoitettiin korkeakouluopiskelijoiden toiveita tulevaisuuden työtä kohtaan sekä heidän työnantajamielikuvaansa Postista. Kyselyyn vastasi 426 korkeakouluopiskelijaa. Kyselyn tuloksia analysoitiin ja verrattiin teoreettiseen viitekehykseen.
Kehittämällä työntekijäkokemusta ja työnantajamielikuvaa rekrytointi helpottuu ja työntekijöiden vaihtuvuus pienenee sitoutuneisuuden kehittymisen myötä. Tutkimuksen vastausten perusteella tärkeimmiksi tekijöiksi työssä nousivat hyvä työyhteisö ja työilmapiiri, työn ja vapaa-ajan tasapaino sekä henkilökohtainen arvostus. Lisäksi kyselyn vastauksissa korostui hyvän ja osaavan esihenkilön merkitys. Kyselyn vastaukset antoivat arvokasta tietoa siitä, mitä potentiaaliset työntekijät haluavat työltään. Tulosten avulla toimeksiantajayritys pystyy kehittämään toimintaansa niin, että vaihtuvuus pienentyisi ja työnantajamielikuva parantuisi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimenpidesuunnitelma työnantajamielikuvan parantamiseen, jonka avulla toimeksiantaja voisi parantaa työvoiman saatavuutta ja hallittavuutta.