Kotihoidon työn vetovoimaisuus lähihoitajaopiskelijoiden kokemana
Engman, Monika; Harjula, Merita (2022)
Engman, Monika
Harjula, Merita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524039
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli Euroopan sosiaalirahaston rahoituksella toteutuva kolmivuotinen (2020–2023) Veto- ja pitovoimaa kotihoitoon -hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hankkeeseen osallistuneiden lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia hankkeesta sekä kotihoidon veto- ja työntövoimatekijöistä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hankkeeseen osallistumisen merkityksestä kotihoidon työn vetovoimaisuuteen lähihoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa kotihoidon esihenkilöille laatimalla huoneentaulu työn vetovoimatekijöistä johtamisen tueksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja sisällön analyysissa hyödynnettiin sekä aineisto- että teorialähtöistä analyysia. Teemahaastattelut toteutettiin kolmena ryhmätilanteena, joihin osallistui yhteensä 21 lähihoitajaopiskelijaa. Tulokset muodostivat kotihoidon työn vetovoimatekijöistä neljä pääluokkaa, jotka olivat kotihoidon monipuolinen sisältö, palkitseva asiakaskunta, luotettava työyhteisö sekä opiskelijan ajattelutapa ja ominaisuudet. Työntövoimatekijöistä muodostui kolme pääluokkaa, jotka olivat vähäiset henkilöstöresurssit, kotihoidon negatiivinen maine ja työyhteisön ymmärtämätön suhtautuminen opiskelijoihin. Hankkeen työpajojen tuottamat kokemukset olivat tulosten mukaan hanke ajatusten herättäjänä, hanke positiivisen mielikuvan luojana ja hanke osaamisen vahvistajana.
Lähihoitajaopiskelijoiden kuvauksissa kotihoidon vetovoimatekijöistä korostui työn monipuolinen sisältö. Kotihoidon työn houkuttelevuutta vähensi työyhteisön ymmärtämätön suhtautuminen opiskelijoihin. Opiskelijat toivoivat, että työharjoittelussa heidän sallittaisiin olla opiskelijan roolissa ja oppia ilman vastuuta ja paineita.
Hankkeen aikana opiskelijoiden ajatukset kotihoidon työstä eivät olleet muuttuneet. Opiskelijat kokivat kuitenkin hankkeen lisänneen tietoa kotihoidosta sekä kotihoidon työhön vaadittavista taidoista ja valmiuksista. Työpajoihin osallistuminen oli lisännyt mielenkiintoa kotihoitoa kohtaan ja saanut aikaan positiivisia tunteita kotihoidosta ja siellä työskentelystä. Opiskelijoiden mukaan hankkeen tavoitteet eivät näy käytännön työssä ja hanke on jäänyt työelämästä irralliseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja sisällön analyysissa hyödynnettiin sekä aineisto- että teorialähtöistä analyysia. Teemahaastattelut toteutettiin kolmena ryhmätilanteena, joihin osallistui yhteensä 21 lähihoitajaopiskelijaa. Tulokset muodostivat kotihoidon työn vetovoimatekijöistä neljä pääluokkaa, jotka olivat kotihoidon monipuolinen sisältö, palkitseva asiakaskunta, luotettava työyhteisö sekä opiskelijan ajattelutapa ja ominaisuudet. Työntövoimatekijöistä muodostui kolme pääluokkaa, jotka olivat vähäiset henkilöstöresurssit, kotihoidon negatiivinen maine ja työyhteisön ymmärtämätön suhtautuminen opiskelijoihin. Hankkeen työpajojen tuottamat kokemukset olivat tulosten mukaan hanke ajatusten herättäjänä, hanke positiivisen mielikuvan luojana ja hanke osaamisen vahvistajana.
Lähihoitajaopiskelijoiden kuvauksissa kotihoidon vetovoimatekijöistä korostui työn monipuolinen sisältö. Kotihoidon työn houkuttelevuutta vähensi työyhteisön ymmärtämätön suhtautuminen opiskelijoihin. Opiskelijat toivoivat, että työharjoittelussa heidän sallittaisiin olla opiskelijan roolissa ja oppia ilman vastuuta ja paineita.
Hankkeen aikana opiskelijoiden ajatukset kotihoidon työstä eivät olleet muuttuneet. Opiskelijat kokivat kuitenkin hankkeen lisänneen tietoa kotihoidosta sekä kotihoidon työhön vaadittavista taidoista ja valmiuksista. Työpajoihin osallistuminen oli lisännyt mielenkiintoa kotihoitoa kohtaan ja saanut aikaan positiivisia tunteita kotihoidosta ja siellä työskentelystä. Opiskelijoiden mukaan hankkeen tavoitteet eivät näy käytännön työssä ja hanke on jäänyt työelämästä irralliseksi.
