Hypoglykemisen lapsen hoitotyö : case-muotoinen käsikirjoitus 360°-videolle
Ruohola, Emmanuelle (2022)
Ruohola, Emmanuelle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423983
Tiivistelmä
Lasten hoitotyö vaatii aivan omanlaista osaamista hoitohenkilöstöltä, sillä lasta ei voida hoitaa kuin pienikokoista aikuista. Samoin diabeteslapsen hoito eroaa aikuisen diabeteksesta monella tapaa. Lapsen ja perheen ohjaus diabeteksesta on erittäin tärkeässä osassa, hyvän hoitotasapainon saamiseksi. Hoitajan ja perheen on tärkeää osata tunnistaa matalan verensokerin oireet lapsella, ja miten sitä tulee hoitaa. On kuitenkin muistettava, että lapsen kohdalla on tärkeää pyrkiä mahdollisimman normaaliin elämään diabeteksesta huolimatta.
Tämän opinnäytetyön kehittämistyön tavoite oli osana 360ViSi-hanketta, luoda käsikirjoitus 360°-videolle Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen opetusmateriaaliksi. Opinnäytteen menetelmänä oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Työn käsikirjoitusta varten hankittiin tietoperustaa, joka sisältää näyttöön perustuvaa tutkittua hoitotietoa. Työtä varten hankittiin tutkimustietoa myös virtuaalisista opetusmenetelmistä.
Opinnäytteen tuotoksena syntyneen käsikirjoituksen pohjalta on mahdollisuus kuvata varsinainen opetusmateriaali eli 360°-opetusvideo. Kyseistä videota voitaisiin siten hyödyntää tulevien sairaanhoitajien ja opiskelijoiden virtuaaliopetuksessa lasten hoitotyöhön esim. VR-lasien avulla.
Tämän opinnäytetyön kehittämistyön tavoite oli osana 360ViSi-hanketta, luoda käsikirjoitus 360°-videolle Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen opetusmateriaaliksi. Opinnäytteen menetelmänä oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Työn käsikirjoitusta varten hankittiin tietoperustaa, joka sisältää näyttöön perustuvaa tutkittua hoitotietoa. Työtä varten hankittiin tutkimustietoa myös virtuaalisista opetusmenetelmistä.
Opinnäytteen tuotoksena syntyneen käsikirjoituksen pohjalta on mahdollisuus kuvata varsinainen opetusmateriaali eli 360°-opetusvideo. Kyseistä videota voitaisiin siten hyödyntää tulevien sairaanhoitajien ja opiskelijoiden virtuaaliopetuksessa lasten hoitotyöhön esim. VR-lasien avulla.