Markkinointisuunnitelma Hotelli Punkaharjun verkkokauppa Puodille
Juujärvi, Ida; Saunamäki, Maija (2022)
Lataukset:
Juujärvi, Ida
Saunamäki, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Hotelli Punkaharju, jossa toimii myös ravintola sekä Puoti kivijalkakauppa. Toimeksiantajalle on suunnitteilla avata Puodille verkkokauppa vuoden 2022 aikana. Verkkokaupassa myydään hotellin valmistamia elintarvikkeita ja oheistuotteita sekä sillä pyritään kasvattamaan Puodin myyntiä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen produkti, jonka tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma verkkokaupan ensimmäiselle vuodelle. Markkinointisuunnitelman tavoitteena olisi auttaa uusasiakashankinnassa ja tavoittamaan vanhoja toimipaikan asiakkaita sekä luoda edellytyksiä myynninedistämiselle ja verkkokaupan tunnettavuudelle. Toimeksiantajalla oli puutteelliset resurssit verkkokaupan markkinoinnin suunnitteluun, jonka vuoksi he toivoivat verkkokaupalle markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa perehdytään produktin kannalta oleellisiin käsitteisiin. Käsitellään digitaalista markkinointia ja sen eri kanavia. Markkinoinnin lukuisista eri kanavista on rajattu mahdollisesti toimeksiantajalle hyödyllisimmät. Käydään läpi verkkokaupan käsitettä ja sen toimintaa sekä markkinoinnin suunnittelunprosessia. Suunnittelussa hyödynnetään Marian Burk Woodin markkinoinninsuunnitteluprosessin mallia.
Empiirisessä osuudessa seurataan valitsemaa suunnittelumallia, jossa analysoidaan lähtötilannetta tilanne- ja SWOT-analyysin avulla. Tarkastellaan myös lähimmät kilpailijat sekä määritellään potentiaaliset asiakasprofiilit. Määritellään suunnitelmassa käytetyt markkinointikanavat ja tavoitteet. Lopuksi avataan suunnitelmassa käytettyä strategiaa.
Opinnäytetyön lopputulos on markkinointisuunnitelma, joka on suunniteltu vuodeksi eteenpäin kalenterimuodossa ja suunnitelma on jaettu neljään eri vuodenaikaan.
Suunnitelmaan on merkitty yksityiskohtaiset digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet, joita yrittäjä voi hyödyntää. Suunnitelmaan on myös listattu huomioita, joita olisi suositeltava hyödyntää markkinoinnissa. Suunnitelma on pyritty tekemään mahdollisimman helposti toteutettavaksi.
Opinnäytetyö on toiminnallinen produkti, jonka tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma verkkokaupan ensimmäiselle vuodelle. Markkinointisuunnitelman tavoitteena olisi auttaa uusasiakashankinnassa ja tavoittamaan vanhoja toimipaikan asiakkaita sekä luoda edellytyksiä myynninedistämiselle ja verkkokaupan tunnettavuudelle. Toimeksiantajalla oli puutteelliset resurssit verkkokaupan markkinoinnin suunnitteluun, jonka vuoksi he toivoivat verkkokaupalle markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa perehdytään produktin kannalta oleellisiin käsitteisiin. Käsitellään digitaalista markkinointia ja sen eri kanavia. Markkinoinnin lukuisista eri kanavista on rajattu mahdollisesti toimeksiantajalle hyödyllisimmät. Käydään läpi verkkokaupan käsitettä ja sen toimintaa sekä markkinoinnin suunnittelunprosessia. Suunnittelussa hyödynnetään Marian Burk Woodin markkinoinninsuunnitteluprosessin mallia.
Empiirisessä osuudessa seurataan valitsemaa suunnittelumallia, jossa analysoidaan lähtötilannetta tilanne- ja SWOT-analyysin avulla. Tarkastellaan myös lähimmät kilpailijat sekä määritellään potentiaaliset asiakasprofiilit. Määritellään suunnitelmassa käytetyt markkinointikanavat ja tavoitteet. Lopuksi avataan suunnitelmassa käytettyä strategiaa.
Opinnäytetyön lopputulos on markkinointisuunnitelma, joka on suunniteltu vuodeksi eteenpäin kalenterimuodossa ja suunnitelma on jaettu neljään eri vuodenaikaan.
Suunnitelmaan on merkitty yksityiskohtaiset digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet, joita yrittäjä voi hyödyntää. Suunnitelmaan on myös listattu huomioita, joita olisi suositeltava hyödyntää markkinoinnissa. Suunnitelma on pyritty tekemään mahdollisimman helposti toteutettavaksi.