Varhaiskasvatuksessa olevan näkövammaisen lapsen tuen palvelumuotoilu
Mänttäri, Maarit (2022)
Mänttäri, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524095
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia palvelumuotoilun menetelmien avulla, miten
näkövammaista lasta voidaan tukea paremmin fyysisesti, psyykkisesti niin
kuin emotionaalisesti niin kotona kuin päiväkodissa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat näkövammaiset lapset, heidän perheensä, päiväkodin henkilökunta ja erilaiset tukitahot.
Opinnäytetyön pääkysymykseksi muodostui: Minkälainen olisi se työväline,
jonka avulla pystytään parhaiten tukemaan näkövammaisen lapsen sopeutumista elinympäristöönsä? Opinnäytetyön tavoite oli uuden työvälineen kehittäminen tueksi varhaiskasvatukseen ja näkövammaisen lapsen kotiin. Uuden
työvälineen käytön avulla tuetaan näkövammaisen lapsen sopeutumista
elinympäristönsä ja madaltamaan näkövamman aiheuttamia arjen haasteita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin näkövammaisuuteen ja sen esiintyvyyteen, diagnoosijakaumaan, arjen hidasteisiin, näkövammaisen lapsen tukemiseen, palvelumuotoiluun, asiakkaan arvonmuodostukseen sekä palvelumuotoilun tuplatimanttiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Nämä tutkimusmenetelmät olivat benchmarking eli vertailututkimus, haastattelut, kyselytutkimus sekä palvelusafari. Saadut tiedot analysoitiin käyttämällä
samankaltaisuuskaaviota ja sidosryhmäanalyysia. Analyysituloksien pohjalta
muodostuivat sidosryhmäkartta, käyttäjäprofiilit, palvelupolut sekä uuden työvälineen käyttäjäskenaariot, design driverit, tunnelmataulu ja tyyliopas. Yhdistämällä design driverit, tunnelmataulu ja tyyliopas luotiin uuden verkkosivuston
rakenne ja hierarkia sekä rautalankamalli.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin produktiivinen prototyyppi Näkevät sormet
verkkosivustosta ja service blueprint, joka kuvaa miten www-sivusto toimisi eri
tahojen välillä.
Asiasanat: palvelumuotoilu, asiakaslähtöisyys, tutkimus, näkövammaisuus,
digitaalinen alusta The objective of the thesis was to study, through service design methods, how
to better support a visually impaired child physically, psychologically and emotionally, both at home and in kindergarten. The target group of the study included visually impaired children, their families, kindergarten staff and various
support staff.
The main question of the thesis was: What should be the working tool that
best supports a visually impaired child to adjust to their own environment? The
objective of the thesis was to develop a new tool to support early childhood
education and the child’s family. The use of the new tool will support visually
impaired children to adjust to their environment and reduce the everyday challenges that visual impairment poses.
The theoretical part of the thesis includes the definition of visual impairment
and its prevalence, distribution of diagnosis, effects of visual impairment on
everyday life, support for a visually impaired child, service design, customer
value formation and service design double diamond.
Qualitative and quantitative research methods were used as research methods. These research methods were benchmarking, comparative research, interviews, survey and service safari. The data obtained were analyzed using a
similarity chart and stakeholder analysis. The stakeholder map, user profiles,
service paths, user scenarios and the new tool, design drivers, mood board,
style guide were based on the analysis results. By combining the design drivers, mood board and style guide, the structure and hierarchy of the new website and a wireframe template were created.
The thesis resulted in the creation of a productive prototype Näkevät sormet
website and a service blueprint, which describes how the website works between the different parties involved.
Keywords: service design, customer oriented, research, visual impairment,
digital platform
näkövammaista lasta voidaan tukea paremmin fyysisesti, psyykkisesti niin
kuin emotionaalisesti niin kotona kuin päiväkodissa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat näkövammaiset lapset, heidän perheensä, päiväkodin henkilökunta ja erilaiset tukitahot.
Opinnäytetyön pääkysymykseksi muodostui: Minkälainen olisi se työväline,
jonka avulla pystytään parhaiten tukemaan näkövammaisen lapsen sopeutumista elinympäristöönsä? Opinnäytetyön tavoite oli uuden työvälineen kehittäminen tueksi varhaiskasvatukseen ja näkövammaisen lapsen kotiin. Uuden
työvälineen käytön avulla tuetaan näkövammaisen lapsen sopeutumista
elinympäristönsä ja madaltamaan näkövamman aiheuttamia arjen haasteita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin näkövammaisuuteen ja sen esiintyvyyteen, diagnoosijakaumaan, arjen hidasteisiin, näkövammaisen lapsen tukemiseen, palvelumuotoiluun, asiakkaan arvonmuodostukseen sekä palvelumuotoilun tuplatimanttiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Nämä tutkimusmenetelmät olivat benchmarking eli vertailututkimus, haastattelut, kyselytutkimus sekä palvelusafari. Saadut tiedot analysoitiin käyttämällä
samankaltaisuuskaaviota ja sidosryhmäanalyysia. Analyysituloksien pohjalta
muodostuivat sidosryhmäkartta, käyttäjäprofiilit, palvelupolut sekä uuden työvälineen käyttäjäskenaariot, design driverit, tunnelmataulu ja tyyliopas. Yhdistämällä design driverit, tunnelmataulu ja tyyliopas luotiin uuden verkkosivuston
rakenne ja hierarkia sekä rautalankamalli.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin produktiivinen prototyyppi Näkevät sormet
verkkosivustosta ja service blueprint, joka kuvaa miten www-sivusto toimisi eri
tahojen välillä.
Asiasanat: palvelumuotoilu, asiakaslähtöisyys, tutkimus, näkövammaisuus,
digitaalinen alusta
to better support a visually impaired child physically, psychologically and emotionally, both at home and in kindergarten. The target group of the study included visually impaired children, their families, kindergarten staff and various
support staff.
The main question of the thesis was: What should be the working tool that
best supports a visually impaired child to adjust to their own environment? The
objective of the thesis was to develop a new tool to support early childhood
education and the child’s family. The use of the new tool will support visually
impaired children to adjust to their environment and reduce the everyday challenges that visual impairment poses.
The theoretical part of the thesis includes the definition of visual impairment
and its prevalence, distribution of diagnosis, effects of visual impairment on
everyday life, support for a visually impaired child, service design, customer
value formation and service design double diamond.
Qualitative and quantitative research methods were used as research methods. These research methods were benchmarking, comparative research, interviews, survey and service safari. The data obtained were analyzed using a
similarity chart and stakeholder analysis. The stakeholder map, user profiles,
service paths, user scenarios and the new tool, design drivers, mood board,
style guide were based on the analysis results. By combining the design drivers, mood board and style guide, the structure and hierarchy of the new website and a wireframe template were created.
The thesis resulted in the creation of a productive prototype Näkevät sormet
website and a service blueprint, which describes how the website works between the different parties involved.
Keywords: service design, customer oriented, research, visual impairment,
digital platform