Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kahvilan perustaminen : Café Volume

Hakamäki, Henna (2022)

 
Avaa tiedosto
Hakamaki_Henna.pdf (2.360Mt)
Lataukset: 


Hakamäki, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, olisiko Tampereella kysyntää uudelle erilaiselle kahvilalle. Idea lähti liikkeelle tekijän omasta kiinnostuksesta ryhtyä kahvilayrittäjäksi, joten työllä ei ole toimeksiantajaa. Opinnäytteen tarkoituksena oli saada kerättyjen tietojen pohjalta laadittua liiketoimintasuunnitelma, jota voisi myöhemmin käytännössä hyödyntää kahvilaa perustettaessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselylomaketta sekä kvalitatiivista teemahaastattelua. Forms-kyselyn linkkiä jaettiin sosiaalisen median kautta tamperelaisille. Haastateltaviksi valittiin kaksi tamperelaisen kahvilan omistajaa. Kyselyssä selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden toiveita uuden kahvilan suhteen ja näkemyksiä siitä, mikä koetaan tärkeäksi kahvilassa. Haastattelussa kerättiin tietoa Tampereen kahvilakulttuurista, menestyvien kahviloiden tuotteista ja palveluista sekä yrittäjyyden vaatimuksista alalla olevien yrittäjien näkökulmasta.

Kyselyn vastaajista suurin osa oli 21—29-vuotiaita, naispuolisia ja opiskelijoita. Tärkeimpinä kahvilan ominaisuuksina pidettiin hyvää asiakaspalvelua sekä sisustusta ja tunnelmaa. Vähiten merkittäviksi ominaisuuksiksi koettiin itsepalvelu, pöytiintarjoilu ja aktiviteetit. Tuoteryhmistä merkittävimmiksi nousivat kahvivalikoima sekä suolaiset leivonnaiset ja välipalat. Salaatit koettiin muita tuotteita huomattavasti vähemmän tärkeiksi. Aktiviteettien suhteen lautapelit saivat eniten kannatusta ja karaoke vähiten. Kahviloiden kehittämiskohteiksi koettiin muun muassa asiakaspalvelu ja erityisruokavalioiden huomioiminen.

Haastattelusta saatiin selville, että erikoiskahvijuomat ja erilaisuus ovat tulossa suosioon, mutta kuluttajien kiinnostus käsintehtyjä tuotteita kohtaan on vähentymässä. Tampereen kahvilakulttuuri nähtiin eteenpäin menevänä ja pirteänä mutta perinteikkäänä. Kahvilat ovat hyötyneet, ja niiden uskotaan hyötyvän tulevaisuudessakin, korona- ja lama-ajasta. Perinteiset pullat pysyvät valikoimassa aina suosittuna, mutta kakut ovat tällä hetkellä hittituote. Elämystä luodaan tunnelmalla, omalla tyylillä ja palvelulla. Kahvilan pyörittäminen on kovaa hommaa,eikä sillä lyö helposti rahoiksi; siksi kustannusrakenne on laskettava todella tarkkaan. Yrittäjän aika menee töissä eikä alalla ole helppoa; ravintola-alalla koetaan eniten konkursseja ja loppuunpalamista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste